بیت کوین کور (Bitcoin Core) چیست؟

بیت کوین کور(Bitcoin Core) چیست؟

از زمان ظهور بیت کوین و وارد شدن به دنیای ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاک چین، به وضوح دیدیم که ارزهای دیجیتال باعث تحولات چشمگیری در دنیای مالی و اقتصادی شده اند. اما یکی از موضوعاتی که همواره مورد بحث بوده و تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد و امنیت بیت کوین داشته است، بیت کوین کور (Bitcoin Core) است. در این مقاله قصد داریم به بررسی عمیق این موضوع بپردازیم و به سوالات مهمی همچون چه کسانی مجریان بیت کوین کور هستند و تاثیر آن بر بیت کوین چیست، پرداخته و مزایا و معایب آن را بررسی کنیم و همچنین به امنیت شبکه بیت کوین کور نگاهی بیاندازیم.

بیت کوین کور یا هسته بیت کوین چیست؟

بیت کوین کور یک نرم افزار رایگان و منبع باز (Open Source) است و بخشی از شبکه بیت کوین را تشکیل می دهد. در واقع مانند کیف پول بیت کوین عمل می کند و پرداخت ها و تراکنش ها را به صورت کامل تایید می کند. بیت کوین کور مانند یک گره به شبکه بیت کوین متصل می شود و وظیفه اصلی این است که مانند یک موتور تایید تراکنش عمل کند. این سیستم توسط ساتوشی ناکاموتو ساخته شده است و در ابتدا نام آن بیت کوین بود، اما بعدا برای اینکه نام آن اشتباه گرفته نشود، به نام بیت کوین‌کور یا هسته بیت کوین شناخته شد.

هدف و کاربرد نرم‌افزار Bitcoin core دقیقاً چیست؟

هسته بیت کوین در ازای هزینه ای که از شما میگیرد، امنیت و حریم خصوصی بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد. نکته مهم این است که، مهم نیست که از چه نرم افزار بیت کوینی استفاده می کنید، حواستان باشد هرگز نباید آنقدری بیت کوین بخرید که اگر روزی آن ها را از دست دادید، نتوانید ضرر وارد شده را جبران کنید.

سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که چرا باید از بیت کوین کور استفاده کنیم؟در این مقاله هدف این است که با بررسی ویژگی ها، مزایا و معایب به پاسخ این سوال برسیم. اما به صورت کاملا اجمالی می توان گفت: زمانی که هیچ پاداش (سودی) از ارز دیجیتال خریداری شده دریافت نکنید، اجرای یک گره بیت کوین مزایای نامشهود خود را دارد. به عنوان مثال، امنیت تراکنش های انجام شده توسط کاربر را افزایش می دهد. 

بیت کوین کور چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

بیت کوین کور یک نرم افزار و بیت کوین یک ارز دیجیتال است، از این رو اصلا به هم مرتبط نیستند و شباهتی با هم ندارند. نرم افزار بیت کوین‌کور نرم افزاری است که امکان استفاده و توزیع ارز دیجیتال بیت کوین را فراهم می کند.

عده ای به اشتباه فکر می کنند که می توانند از بیت کوین کور برای استخراج استفاده کنند اما شما نمی توانید از هسته بیت کوین برای استخراج بیت کوین استفاده کنید. Bitcoin Core یک نرم افزار برای تعامل با بلاک چین بیت کوین و اعتبارسنجی تراکنش های بیت کوین است.

هسته بیت کوین طوری برنامه ریزی شده است که تصمیم می گیرد کدام زنجیره بلوکی شامل تراکنش های معتبر باشد. کاربران بیت کوین‌کور فقط تراکنش های آن زنجیره بلوکی را می پذیرند و آن را به زنجیره بلوکی بیت کوین تبدیل می کنند که همه مایل به استفاده از آن هستند. 

ویژگی های کلیدی بیت کوین کور

بدون رای گیری بودن غیر متمرکز بودن

هیچ رای گیری یا فرآیند دیگری (که منجر به فساد در شبکه بشود) دخیل نیست: فقط نرم افزار فردی وجود دارد که بر پایه زبان ریاضی نوشته شده است. همچنین مشخص می کند برای ارزیابی بلوک های یکسان و رسیدن به نتایج یکسان در مورد اینکه کدام زنجیره بلوک معتبر است.

این کاربران هستند که بیت کوین را غیرمتمرکز نگه می دارند. آنها به صورت جداگانه گره های کامل بیت کوین Core خود را اجرا می کنند و هر یک از این گره های کامل به طور جداگانه دقیقاً از قوانین مشابهی پیروی می کنند تا تصمیم بگیرند کدام زنجیره بلوک معتبر است.

چه کسانی مجریان بیت کوین کور هستند؟

هدف اصلی کسانی که مجری سیستم بیت کوین کور هستند، این است که سیستم پایدار باشد، شاید یکی از دلایلی که تغییرات در سیستم به آرامی صورت می پذیرد نیز همین باشد. این نرم افزار در GitHub  با استفاده از سیستم کنترل نسخه گیت توسعه یافته است. در این سیستم هر کسی می تواند ویرایش هایی را پیشنهاد کند، لیست مشارک کنندگان در سایت اصلی ثبت می شود.توسعه بیت کوین کور اکنون توسط پنج نفر مدیریت و کنترل می شود: هنادی استپانوف، مایکل فورد، اندرو چاو، مارکو فالکه و گلوریا ژائو.

هر کدام از افراد مدیریت یک بخش را بر عهده دارند برای مثال، وظیفه کنترل بخش کاربری گرافیکی شبکه بر عهده استپانوف است، مایکل فورد ناظر سیستم ساخت است و… تنها عضو خانم تیم، گلوریا ژائو است و او کدی را می نویسد و بررسی می کند که بر فرآیند اعتبارسنجی تراکنش بیت کوین حاکم است. اندرو چاو مسئول برنامه نویسی کیف پول های رمزنگاری شده است که به سرمایه گذاران اجازه می دهد بیت کوین خود را ذخیره کنند.

آیا بیت کوین کور همان شبکه بیت کوین است؟

یکی از اهداف اصلی که تمام اعضای تیم باید بر آن تمرکز کنند این است که نرم افزار با آخرین نسخه های سیستم عامل های معروف و پرکارد مانند Windows و یا MacOS سازگار باشد و با حجم تراکنش ها نیز مطابقت داشته باشد.

توسعه دهندگان نرم افزار Bitcoin Core

توسعه‌ دهنده اصلی Wladimir J. van der Laan است که در 8 آوریل 2014 این نقش را بر عهده گرفت. گاوین آندرسن سرپرست سابق سرویس‌ گیرنده نرم‌افزار بود. اندرسن نقش توسعه دهنده اصلی بیت کوین را ترک کرد تا روی توسعه استراتژیک فناوری خود کار کند. البته لازم به ذکر است که Bitcoin Core در ابتدا توسط ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین منتشر شد. 

بیت کوین کور چه تاثیری بر بیت کوین دارد؟

تا چند سال پیش شما می توانستید با استفاده از بیتکوین کور، بیت کوین استخراج کنید  اما در حال حاضر دیگر این قابلیت برای کاربران در دسترس نیست. افزایش سختی استخراج بیت کوین با توجه به توسعه ماینرهای ASIC، استخراج CPU را حتی با تلاش بسیار زیاد هم ناممکن کرده است و به همین دلیل هسته بیت کوین در سال 2016 پشتیبانی استخراج را متوقف کرد.

یکی دیگر از تاثیرات بیت کوین کور بر بیت کوین این است که نودهای هسته بیت کوین کور یا گره های کامل، تراکنش ها و اعتبارسنجی بلوک های کامل را در شبکه بیت کوین انجام می دهند. این گره‌ها در حفظ ماهیت غیرمتمرکز و انعطاف‌پذیری شبکه، محافظت از آن در برابر اختلالات احتمالی و کنترل متمرکز نقش مهمی دارند.

هسته بیت کوین از طریق گره هایی که به طور مستقل تراکنش ها را مطابق با قوانین اجماع تأیید می کنند، به امنیت بیت کوین کمک می کند و یک سیستم تأیید توزیع شده بوجود می آورد که شبکه را در برابر فعالیت های مخرب تقویت می کند و تغییر ناپذیری بلاک چین را حفظ می کند.

بهره برداری از یک گره Core بیت کوین مزایای متعددی مانند بهبود حریم خصوصی، تأیید مستقل تراکنش ها، تقویت تمرکززدایی شبکه و اعمال کنترل کامل بر پردازش تراکنش و اعتبارسنجی بلوک را به همراه دارد.

مقایسه بیت کوین کور با رمز ارز و فورک

بیت کوین، اولین و محبوب‌ ترین بلاک چین در دنیا، اثبات کار را به جهان معرفی کرد. این زنجیره‌ی بلاک غیر متمرکز به یکی از پرطرفدارترین زنجیره‌ها تبدیل شده است، اما تنها توانایی پردازش هفت تراکنش در ثانیه را دارد.  هسته بیت کوین، با بهبود قابلیت عملیاتی بیت کوین توسط بلاک‌ چین Core، در پیشبرد این فناوری گام‌های مؤثری برمی‌دارد.

هارد فورک، در واقع، یک واگرایی بین دو شبکه با پایگاه کد یکسان است. در این صورت، بیت‌کوین و بیت‌کوین کش دو زنجیره با پایگاه کد مشترک هستند، اما با قوانین اجماع متفاوت. به این ترتیب، بیت‌کوین کش را می‌توان با تغییرات در تنظیمات، به عنوان یک نسخه مشابه بیت‌کوین در نظر گرفت.

مزایای بیت کوین کور

  • بیت کوین کوراز مزایای بسیار ارزشمندی برخوردار است. این نرم افزار تضمین می کند که هر بعد از بلاک و تراکنشی که به آن پذیرفته می شود، معتبر است، که این باعث افزایش امنیت شما می شود. همچنین، این به جلوگیری از کنترل بیت کوین توسط استخراج کنندگان و بانک ها کمک می کند. همچنین، نصب هسته بیت کوین به شما کمک می کند تا حریم خصوصی و امنیت خود را افزایش دهید و به تقویت شبکه کمک کنید. با استفاده از این نرم افزار، شما می توانید تراکنش های خود را بدون وابستگی به طرف سوم تأیید کنید و از افزایش حریم خصوصی خود لذت ببرید.
  • هسته بیت کوین سریع، امن و آسان برای استفاده است و به شما امکان می دهد تا به راحتی با مشتریان خود تراکنش کنید و بیت کوین را ذخیره کنید، که این امر به شرکت ها کمک می کند تا پرداخت ها را ساده تر و اطمینان از ایمنی کیف پول خود را تضمین کنند.
  • با نصب Bitcoin Core به عنوان روش اصلی پرداخت، شما می توانید Full Node خود را بدون نیاز به خرید سخت‌افزار اضافی اجرا کنید، که این می تواند راهی ارزان و عالی برای اجرای Full Node باشد. برای نصب این نرم افزار به https://bitcoincore.org بروید و فایل های مربوط به سیستم عامل خود را دانلود کنید.
استخراج با بیت کوین کور

معایب بیت کوین کور

  • استفاده از بیت کوین کور هنوز توسط اکثر تجار آنلاین قبول نشده است، که می تواند منجر به عدم اعتماد شود. علاوه بر این، دولت ها می توانند با اجبار تجار به عدم استفاده از بیت کوین، مانع از پذیرش آن شوند تا امنیت تراکنش های کاربران را تامین کنند.
  • هسته بیت کوین مسئولیت کیف پول شما را برعهده دارد، اگر اقدامات مناسبی انجام ندهید ممکن است بیت کوین های شما در معرض خطر قرار گیرند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که کیف پول خود را به صورت امن نگه دارید.
  • بیتکوین کور یک نود کامل است در نتیجه زمانی که آن را دانلود می کنید شبکه بلاکچین به طور کامل برروی سیستم شما دانلود می شود.
  • رمز این نرم افزار تک مرحله است که باعث می شود هیچ راهی برای افزایش امنیت آن وجود نداشته باشد.

برای اجرا و راه اندازی بیت کوین کور به چه ابزار و سخت افزاری نیاز داریم؟

نرم افزار بیت کوین کور به سیستم عاملی از جمله Windows، Mac OS X یا Linux نیاز دارد. حداقل فضای دیسک 7 گیگابایت با سرعت خواندن/نوشتن 100 مگابایت بر ثانیه، اتصال اینترنت نامحدود یا با محدودیت‌های آپلود بالا لازم است. 

به نظر می‌رسد RAM حداقل 2 گیگابایت برای Bitcoin Core کافی است، اما برای عملکرد بهتر، حداقل 4 گیگابایت توصیه می شود. همچنین برای اجرای بیت کوین کور، یک هارد دیسک یا SSD با حداقل 600 گیگابایت فضای خالی، اتصال به اینترنت با حداقل سرعت 50 مگابیت در ثانیه و یک نرم افزار گره بیت کوین الزامی است. در نهایت، برای پشتیبانی از عملکرد نود BTC، حداقل 16 گیگابایت حافظه (رم) و برای اتصال به شبکه بیت کوین، اتصال اینترنت با سرعت حداقل 100 مگابیت در ثانیه لازم است.

آموزش دانلود و اجرای بیت کوین کور

برای اجرای بیت کوین کور بر روی سیستم نیاز به سخت افزارهای ویژه ای دارید که در قسمت قبلی به تفکیک و جزئیات برایتان ذکر کردیم. در این بخش میخواهیم به صورت پله پله نحوه اجرای این نرم افزار را شرح دهیم، قبل از نصب و اجرا موارد زیر را چک نمایید:

هنگام تلاش برای اجرای یک گره بیت کوین، ممکن است با چند مشکل مواجه شوید. این مشکلات عبارتند از:

  • بیت کوین در برخی مناطق قانونی نیست. برای اطلاع از اینکه آیا منطقه شما تحت این محدودیت ها قرار می گیرد یا خیر بخش library را بررسی نمایید.
  • برخی از ارائه دهندگان شبکه زمانی که متوجه شوند از آن برای بیت کوین استفاده می کنید، اتصال شما را قطع می کنند.
  • برخی از برنامه های آنتی ویروس، بلاک چین بیت کوین را به عنوان یک ویروس تشخیص می دهند، این حالت فقط برای ویندوز اتفاق می افتد.
  • ممکن است هدف هکر ها قرار بگیرید.

نصب بیت کوین کور:

به صفحه Bitcoin Core  بروید و فایل linux.tgz را دانلود کنید.
پس از دانلود با استفاده از دستور (wget https://bitcoin.org/bin/bitcoin-core-0.20.0/bitcoin-0.20.0-x86_64-linux-gnu.tar.gz) فایل را استخراج کنید.
اکنون از دستور install برای نصب اجزای لازم در پوشه  مورد نظر استفاده می‌کنیم. زمانی که فایل مورد نظر را به پوشه هدف منتقل کردیم این فایل ها نمایش داده می شود:

  • bitcoin-cli
  • bitcoind
  • bitcoin-qt
  • bitcoin-tx
  • bitcoin-wallet
  • test_bitcoin

اجرای یک نود کامل بیت کوین مطمئناً چالش برانگیز است، اما اگر چیزی است که به آن علاقه دارید قطعا می توانید آن را اجرا کنید.

نحوه استخراج با بیت کوین کور

1. ابتدا هسته بیت کوین را نصب می کنیم. (مراحل نصب را در بخش قبلی به طور کامل شرح دادیم.)

2. کیف پول Bitcoin Core خود را راه اندازی کرده و یک آدرس بیت کوین جدید ایجاد می کنیم.

3. بهتر است به یک استخر ماینینگ بپیوندید، زیرا استخراج انفرادی با بیت کوین کور به دلیل سطح دشواری بالای استخراج بیت کوین توصیه نمی شود.

4. نرم افزار استخراج خود را برای اتصال به سرور استخر استخراج و وارد کردن آدرس کیف پول بیت کوین خود پیکربندی کنید.

5. ماینینگ را با اجرای نرم افزار استخراج خود شروع کنید، که از قدرت پردازش کامپیوتر شما برای حل معادلات پیچیده ریاضی و اعتبارسنجی تراکنش ها در شبکه بیت کوین استفاده می کند.

آیا بیت کوین کور ایمن است؟

6. می توانید پیشرفت استخراج و درآمد خود را از طریق وب سایت یا داشبورد استخر ماینینگ نظارت کنید.

7. درآمد خود را از استخر ماینینگ به کیف پول بیت کوین‌کور خود به طور منظم برداشت کنید.

البته به این نکته دقت کنید که دیگر نمیتوان از طریق بیتکوین کور، استخراج کرد و این دسترسی برای کاربران محدود شده.

بررسی امنیت شبکه بیت کوین کور

با توجه به مزیت هایی که از بیت کوین کور معرفی کردیم و همچنین با بررسی معایب این نرم افزار در نهایت به این نتیجه رسیدیم که Bitcoin Core  نرم افزاری برای کسب و کار هاست که از این طریق می توانند به ساده سازی فرآیند های پرداخت و امنیت تراکنش های خود رسیدگی کنند.

 در چند سال گذشته، کاربران دریافته اند که این روش رایج ترین و امن ترین روش پرداخت برای تأیید تراکنش ها و انجام تجارت با مشتریان است.این نرم افزار سریع، امن و آسان برای استفاده است و به کاربران اجازه می دهد تا به راحتی با مشتریان خود تراکنش کنند و بیت کوین را ذخیره کنند. 

با توجه به قانون کشوری که در آن فعالیت می کنید، می توانید کسب و کار خود را بدون سانسور و به صورت کاملا ایمن انجام دهید و همین طور مشکل تراکنش های فرامرزی را حل کنید.به طور کلی، بیت کوین کور با ارائه یک پلتفرم کاربردی و مطمئن برای تراکنش ها، ساده کردن پرداخت ها، اطمینان از یکپارچگی داده ها و تسهیل نقل و انتقالات بین المللی، مشکلات کلیدی تجاری را برطرف می کند.

برای استفاده از بیت‌کوین کور، به یک رمز عبور نیاز دارید که آن را خودتان تعیین می‌کنید. با استفاده از نرم‌افزار بیت‌کوین کور، امکان دسترسی به کلید شخصی کیف پولتان فقط برای شما میسر خواهد بود. در این نرم‌افزار حتی می‌توانید به‌صورت کاملاً ناشناس فعالیت کنید. یعنی برای هر تراکنشی که انجام می‌دهید می‌توانید یک آدرس جدید داشته باشید و نیاز نیست حتماً هویتتان را مشخص کنید. حالا تنها خودتان می‌توانید از موجودی و تراکنش‌ها مطلع شوید. این مسئله خودبه‌خود امنیت کیف پول ارز دیجیتال شما را بالا می‌برد.

البته ادعاهایی وجود دارد که امنیت شبکه بیت کوین را زیر سوال می برد. “لوک دشجر یک توسعه‌دهنده اصلی بیت‌کوین ادعا می‌کند که کلید PGP او به خطر افتاده است و در نتیجه تقریباً تمام بیت‌کوین او در 31 دسامبر از او دزدیده شده است.”در نهایت، بهتر است قبل از اینکه تصمیمی بگیرید و یا پولی را به کیف پول خود انتقال بدهید، تحقیق کنید و از شرایط و قوانین حاکم کاملا مطمئن شوید.

سخن پایانی

در این مقاله از آبان تتر خواندیم که:

بیت کوین کور یک نرم افزار متن باز است که در پیاده‌سازی شبکه بیت کوین موثر و حیاتی است.

– تیم توسعه دهنده بیت کوین کور شامل مجموعه‌ای از توسعه دهندگان حرفه‌ای و توانمند است که به حفظ و بهبود امنیت و عملکرد شبکه بیت کوین مشغول هستند.

– بیت کوین کور تاثیر قابل توجهی بر امنیت و پایداری بیت کوین دارد و به وجود آمدن اختلافات و تجزیه در شبکه را جلوگیری می‌کند.

– از مزایای بیت کوین کور می‌توان به افزایش سرعت تراکنش‌ها، افزایش امنیت شبکه و حفظ امتیاز دیگران نسبت به بیت کوین اشاره کرد.

– اما با وجود تمام این مزایا، بیت کوین کور همچنین دارای معایبی نظیر محدودیت‌های مربوط به اندازه بلاک‌ها و افزایش هزینه تراکنش‌ها است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا