شاخص ترس و طمع؛ راهنمای تریدر‌ها در شرایط حساس

شاخص ترس و طمع

شما برای تحلیل شرایط فعلی بازار می‌توانید تحلیل‌های مختلفی را بر روی بازار اعمال کنید و از ابزارها یا اندیکاتورهای تحلیلی مختلفی استفاده کنید. هر کدام از این تحلیل‌ها به داده‌های مختلفی احتیاج دارند و می‌توانند اطلاعات مختلفی را از شرایط بازار به شما ارائه دهند. یکی از شاخص‌هایی که با استفاده از آن می‌توان شرایط بازار را برای خرید یا فروش یک ارز دیجیتال سنجید، شاخص ترس و طمع است. این شاخص بر اساس احساسات مردم در شرایط مختلف در بازار ارزهای دیجیتال تعیین می‌شود. اگر علاقه دارید در مورد شاخص ترس و طمع و ویژگی‌های آن بیشتر بدانید و با شیوهٔ کارکرد آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

شاخص ترس و طمع چیست؟

شاخص ترس و طمع (fear and greed)، یک ابزار مهم در تحلیل کریپتوها است که می‌تواند احساسات مردم و شرایط بازار را به صورت کمی بیان کند. در حقیقت ترس و طمع دو مورد از اصلی‌ترین احساساتی هستند که در بازار کریپتوکارنسی‌ها بروز پیدا می‌کنند. شاخص ترس و طمع می‌تواند این احساسات را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه نشان بدهد. این شاخص، ترس افراد و طمع آنها را در بازه‌ای بین اعداد 0 تا 100 نشان می‌دهد. این بازه به پنج قسمت تقسیم می‌شود که قرار گرفتن شاخص در هر بخش، معنای خاص خودش را متبادر می‌کند. عدد 0 به معنی حداکثر ترس و عدد 100 به معنی حداکثر طمع است. این اندیکاتور در اصل حباب‌های قیمتی مثبت و منفی برای یک ارز ایجاد می‌کند.

شاخص ترس و طمع کریپتو

از طرفی شاخص ترس و طمع می‌تواند میزان منصفانه بودن قیمت یک ارز را هم مشخص کند. حالا چطور؟ وقتی شرایط بازار روی بازهٔ ترس باشد، یعنی قیمت آن ارز هم اکنون از ارزش ذاتی‌اش پایین‌تر است. اگر هم شرایط روی بازار طمع باشد یعنی هم اکنون این ارز دارد به قیمتی بیشتر از قیمت حقیقی‌اش خرید و فروش می‌شود. پس در حقیقت ترس مفرط باعث می‌شود که قیمت ارزها به پایین‌تر از حد واقعی خود برسد و در مورد طمع هم برعکس. لازم به ذکر است که این شاخص فعلاً تنها برای بیت کوین استفاده می‌شود. 

اگر دوست دارید بدانید که این شاخص از چه داده‌هایی تشکیل شده است باید بگوییم که اکنون با استفاده از 5 داده می‌توان شاخص ترس و طمع را مشخص کرد: نوسانات، حجم معاملات، رسانه‌ها، دامیننس و ترند.

کاربرد شاخص ترس و طمع در تحلیل بازار ارز دیجیتال

شما با استفاده از این اندیکاتور می‌توانید از وضعیت بازار، تحلیل‌های به درد بخوری ارائه بدهید. زیرا از طریق شاخص ترس و طمع می‌توانید بفهمید که تریدرها چه احساسی راجع به بازار دارند و در آن زمان مشخص چقدر حاضرند برای یک ارز دیجیتال مثل بیت کوین هزینه بدهند. زمانی که شاخص ترس و طمع بر روی ترس باشد، بهترین حالت برای خریداران است. 

در این زمان قیمت یک ارز در کمترین حدود خودش است و شما می‌توانید با خرید کردن در این زمان به سود خوبی دست پیدا کنید. زمانی هم که شاخص بر روی طمع است، اگر سعی کنید حرص و طمع را به خودتان راه ندهید، می‌توانید ارزهای خود را به بهترین قیمت بفروشید. در نظر داشته باشید که همان‌طور که ممکن است قیمت خرید شما در محدوده ترس، موقتاً پایین‌ترهم بیاید، قیمت فروش هم در محدوده طمع می‌تواند بالاتر برود. مهم این است که بتوانید از این شاخص به‌عنوان یک ابزار در کنار تحلیل‌های دیگر استفاده کنید و بتوانید بهترین وضعیت‌ها را برای ترید کردن انتخاب کنید.

مزیت شاخص ترس و طمع برای تریدرها

بیشتر بخوانید:ترید چیست؟ و چگونه یک تریدر موفق شویم؟

اگر قصد استفاده از این شاخص را دارید، بدانید که اگر یک تأییدیه داشته باشید ریسک کمتری را متحمل می‌شوید. اگر دیدید شاخص مدت زیادی بر روی ترس و یا طمع ماند، آن را می‌توانید به‌عنوان یک تایید در نظر بگیرید.

محدوده شاخص ترس و طمع

  1. 0-25  ترس مطلق/ extreme fear

در این بازه کمتر کسی وضعیت بازار را مثبت ارزیابی می‌کند. و کسی مایل به خرید در این وضعیت نیست.

  1. 25-50 ترس/ fear

در این وضعیت پیش بینی می‌شود که بازار همچنان روند نزولی پیش بگیرد و کسانی که با دید کوتاه مدت و میان مدت قصد ترید دارند، ترس بیشتری از وضعیت بازار دارند.

  1. 50 خنثی/ neutral

در این وضعیت، که درست میان نمودار شاخص ترس و طمع قرار گرفته است، بازار منطقی پیش می‌رود و ارزها ارزش واقعی و ذاتی خودشان را دارند.

  1. 50-75 طمع/ greed

در این وضعیت مردم دچار طمع می‌شوند و مایل هستند ارزهای خود را به قیمت بالاتری بفروشند.

  1. 75-100 طمع مطلق/ extreme greed
شاخص ترس و طمع در تریدینگ ویو

در این وضعیت که طمع مطلق نام دارد، دو دسته از افراد وجود دارند: یکی افرادی که به این روند صعودی خوش‌بین و امیدوار هستند و قصد دارند ارزهای خود را با قیمت بالاتری بفروشند. دستهٔ دوم افرادی که در همین وضعیت ارزهای خودشان را خریداری می‌کنند زیرا حدس می‌زنند قیمت‌ها بالاتر برود.

معایب شاخص ترس و طمع 

  • این شاخص نمی‌تواند اتفاقاتی نظیر واقعه قوی سیاه را پیش بینی کند و از طرفی ممکن است شاخص ترس نشان دهندهٔ شروع یک بازار خرید باشد.
  • اگر اصلاح‌های اساسی در کار باشد، دیگر شاخص ترس و طمع به درد استفاده نمی‌خورد. زیرا بازار در ان زمان تحت تاثیر عوامل دیگری است.
  • این روش برای کسانی که قصد نگهداری و هولد کردن ارزهای خود را دارند ابزار مناسبی نیست. زیرا آدم‌ها را بسیار تحریک‌پذیر می‌کند و مردم تحریک می‌شوند تا به خرید و فروش ارز دیجیتال خود بپردازند و ممکن است متحمل ضررهای کوتاه مدت بشوند.

در مورد (FOMO) یا همان ترس از دست دادن چه میدانید؟

(FOMO) در حقیقت کوتاه شدهٔ عبارت (Fear of missimg out) است؛ یعنی ترس از دست دادن فرصت سرمایه گذاری. این حالت وقتی رخ می‌دهد که بازار در حال رشد است.

بگذارید این حالت را با یک مثال برایتان توضیح بدهیم. فرض کنید که شما متوجه می‌شوید بیت کوین در چند هفتهٔ اخیر رشد بسیار خوبی را تجربه کرده و ارزش آن 50% افزایش پیدا کرده است. از آنجایی که اولین حسی که شما به آن دچار می‌شوید حس ترس از عقب ماندن از بازار است، شما بدون استفاده از اندیکاتور یا تحلیلی، اقدام به خرید بیت کوین می‌کنید. در این حالت، شما دچار (FOMO) شده‌اید. این اصطلاح هم یک اصطلاح کاربردی در زمینه تاثیر احساسات بر تصمیم گیریهای مربوط به معاملات است.

شاخص ترس و طمع

آیا احساسات دیگری هم بر روی بازار ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارد؟

بله. به‌غیراز ترس و طمع احساسات دیگری هم هستند که در صورت بروز پیدا کردن، می‌توانند بر روی بازار تأثیر بگذارند. مثلاً اگر بازار مدت زیادی درجا زده باشد و حجم معاملات و میزان نوسانات کم باشد، تریدرها ممکن است از شرایط بازار خسته بشوند و تصمیم بگیرند پوزیشن‌های خود را تغییر بدهند. یا مثلاً اگر تریدری در یک نوسان گیری توانسته باشد سود زیادی کسب کند، احساس هیجان، شادی و خوشحالی بر او غالب می‌شود و باعث می‌شود که او این هیجان را با ریسک‌های بزرگ در معاملات تخلیه کند. احساس‌های دیگری هم نظیر امیدواری و نا امیدی یا نگرانی و استرس هم ممکن است ایجاد شود اما چون راحت‌تر می‌توانند تحت کنترل قرار بگیرند، مشکلات بزرگی را ایجاد نمی‌کنند.

جمع بندی

ما در این مقاله به طور کلی شاخص ترس و طمع را بررسی کردیم و در مورد ویژگی‌ها، کاربردها و حتی معایب آن صحبت کردیم. اگر قصد دارید از این اندیکاتور برای تحلیل استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از روش‌های دیگر هم در کنار این شاخص استفاده کنید تا بتوانید نتیجه‌گیری‌های متعادل‌تر و منطقی‌تری بگیرید. هر چه باشد، اکتفا کردن به ” احساسات بازار” به تنهایی هوشمندانه نیست؛ هرچند احساسات می‌تواند بازار را به حرکت در بیاورد. در نهایت باید بدانید که محدوده ترس و طمع  می‌تواند نقطه ورود یا خروج خوبی به بازار ارزهای دیجیتال باشد. امیدواریم که مطالعهٔ این مقاله دید شما را نسبت به این موضوع روشن‌تر کرده باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا