آلت کوین چیست؟

آلت کوین (Altcoin) چیست؟

آلت کوین، مفهومی جذاب و جالب در دنیای ارزهای دیجیتال است که ما را به یک دنیای پر از ارزهای متنوع و جذاب می کشاند. اگر بیت کوین را به عنوان مرکزیت دنیای ارزهای دیجیتال در نظر بگیریم، آلت کوین ها مانند سیاره هایی هستند که به دور خورشید می گردند. 

آلت کوین ها همچنین با ارزش های بازاری مختلفی همچون اتریوم، ریپل، تتر و بیت کوین کش همراه هستند که هرکدام دارای ویژگی ها و کاربردهای خاص خود هستند. این ارزها از بلاکچین به عنوان یک دفتر کل عمومی و امن برای اعتبارسنجی تراکنش ها استفاده می کنند و در امور مالی غیر متمرکز نقش مهمی ایفا می کنند.
با توجه به تولید محدودیت کوین جدید، اعمال تغییرات در نرخ عرضه و تقاضا و ارائه خدمات ویژه، آلت کوین ها توانسته اند جایگاه خود را در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کنند. در ادامه این مقاله در مورد مزایا، معایب، بهترین آلت کوین ها و … می خوانیم.

آلت کوین (Altcoin) چیست؟

تعریف آلت کوین به ساده ترین زبان ممکن به این صورت است که اگر همه ی ارز های دیجیتال را درنظر بگیریم و بیت کوین را از آن حذف کنیم، به تمام کوین های باقی مانده آلت کوین می گوییم. البته عده ای هم هستند ارز های دیجیتال به غیر از بیت کوین و اتریوم را آلت کوین می نامند. دلیل این اختلاف نظر در فورک شدن ارز دیجیتال بغیر از این دو ارز است.

انواع آلت کوین ها

برخی آلتکوین ها از مکانیسم های اجماع متفاوتی برای اعتبارسنجی تراکنش ها، باز کردن بلوک های جدید یا تلاش برای متمایز کردن خود از بیت کوین و اتریوم با ارائه قابلیت ها یا اهداف جدید یا اضافی استفاده می کنند. معروف ترین آلت کوین های با ارزش بازار شامل: اتریوم، ریپل، تتر، بیت کوین کش و لایت کوین است.آلت کوین ها همانند بیت کوین به عنوان یک نوع ارز در امور مالی غیر متمرکز عمل می کنند و فناوری همه آن ها بلاکچین است.

همانطور که قبل تر نیز اشاره کردیم آلت کوین ها از بیت کوین فورک شده اند و به همین دلیل بسیار شبیه بیت کوین عمل می کنند و از بلاک چین به عنوان یک دفتر کل عمومی و امن برای اعتبار سنجی تراکنش های مجار استفاده می کنند.یکی از مزیت های آلت کوین ها پتانسیل افزایش سرعت تراکنش، اجرای قراردادهای هوشمند، بهبود کارایی ذخیره سازی یا ارائه عملکردهای اضافی است، البته مزیت های دیگری هم دارند که در ادامه متن به آن ها خواهیم پرداخت.

ارزش یک کوین به تعامل بین عرضه و تقاضا بستگی دارد. آلت کوین ها از استراتژی های مختلفی برای تاثیر گذاری استفاده می کنند. ایجاد محدودیت برای تولید کوین جدید از طریق ماینینگ، سوزاندن کوین و یا معرفی یک سکه جدید همگی از تکنیک های موجود برای دستکاری نرخ عرضه و تقاضاست.

طرز کار آلت کوین چیست؟

آلت کوین، همانطور که از نامش پیداست مخفف کوین جایگزین، هر ارز دیجیتالی غیر از بیت کوین است. مانند بیت کوین، آلت کوین ها غیرمتمرکز هستند و در یک شبکه همتا به همتا با استفاده از فناوری بلاک چین کار می کنند. با این حال، آنها ممکن است ویژگی ها و پروتکل های منحصر به فرد خود را داشته باشند که آنها را از بیت کوین متمایز می کند.

آلت کوین ها مشابه بیت کوین عمل می کنند زیرا از فناوری بلاک چین برای ثبت تراکنش ها و ایمن سازی شبکه استفاده می کنند. هنگامی که یک تراکنش با یک آلتکوین انجام می شود، به شبکه پخش می شود و توسط ماینرهایی تأیید می شود که معماهای پیچیده ریاضی را برای تأیید تراکنش حل می کنند. پس از تأیید، تراکنش به یک بلوک در بلاک چین اضافه می شود و یک رکورد دائمی و ایمن از تراکنش ایجاد می کند.

آلت کوین ها را می توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد، از جمله به عنوان وسیله پرداخت، به عنوان ذخیره ارزش یا برای دسترسی به برنامه های غیرمتمرکز در شبکه های مربوطه خود. برخی آلتکوین ها همچنین ویژگی های بیشتری دارند مانند قراردادهای هوشمند یا ویژگی های حفظ حریم خصوصی را ارائه می دهند که ممکن است با بیت کوین در دسترس نباشند.

به طور کلی، آلت کوین ها گزینه های جایگزینی را برای شرکت در تراکنش های دیجیتال و دسترسی به برنامه های غیرمتمرکز خارج از سیستم مالی سنتی در اختیار کاربران قرار می دهند. محبوبیت و تنوع آنها همچنان در حال رشد است و طیف گسترده ای از فرصت ها و موارد استفاده بالقوه را در دنیای در حال تحول ارزهای دیجیتال ارائه می دهد.

بیت کوین چیست؟

در بخش اول این مقاله با آلت کوین آشنا شیم و خواندیم که آلت کوین چیست و چگونه کار می کند. حال برای بررسی تفاوت های آلت کوین و بیت کوین بهتر است به صورت اجمالی بخوانیم که بیت کوین چیست و سپس به بررسی تفاوت های این دو بپردازیم.
بیت کوین نوعی ارز دیجیتال است که از فناوری بلاک چین برای پشتیبانی از تراکنش های بین کاربران در یک شبکه غیرمتمرکز استفاده می کند. بیت‌کوین‌های جدید به‌عنوان بخشی از فرآیند استخراج، به‌عنوان پاداشی به افرادی که سیستم‌های رایانه‌شان به اعتبارسنجی تراکنش‌ها کمک می‌کند، ایجاد می‌شوند. خرید بیت کوین شما را در معرض یک طبقه دارایی بی ثبات قرار می دهد.

تفاوت آلت کوین با بیت کوین

تمایز اولیه در روش استخراج مربوط به اثبات سهام است، که قدرت استخراج یک سرمایه‌گذار بر اساس مقدار کل ارز دیجیتالی آنها تعیین می‌شود. اگرچه آلت کوین‌ها انواع کاربردها و خدمات منحصر به فردی دارند، اما بیت‌کوین به عنوان یک ذخیره ارزش شناخته می‌شود.

مقایسه الت کوین با بیت کوین

 به علت ارزش بالای بیت‌کوین، آلت کوین‌ها نیز به عنوان یک انتخاب برتر مطرح هستند، زیرا هزینه‌های آنها همچنان در محدوده قدرت خرید کاربران است. این ارزهای رمزنگاری شده، از جمله آلت کوین، پارادایم‌هایی ایجاد می‌نمایند که بر خلاف بیت‌کوین، راه‌هایی ایمن‌تر و مطمئن‌تر برای انجام تراکنش‌ها فراهم می‌کنند.

 هرچند آلت کوین‌ها به تازگی وارد بازار شده‌اند، اما نوسانات آنها ممکن است باعث نوسانات قابل توجه قیمت شوند. در عوض، صنعت ارزهای دیجیتال در کلیت خود با نوسانات خاصی همراه است. اثبات سهام، یکی از ویژگی‌های اتریوم و آلت کوین است، که از آن برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌شود و این باعث می‌شود تراکنش‌ها به طور کلی سریع‌تر، منطقی‌تر و کارآمدتر انجام شوند.

هر دو بیت‌کوین و آلت کوین از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کنند، اما ویژگی‌ها و قابلیت‌های آنها ممکن است متفاوت باشد.

محبوب ترین آلت کوین ها در بین فعالان بازار ارز دیجیتال

اتریوم (Ethereum)

اتریوم به عنوان دومین ارز دیجیتال بزرگ با ارزش بازار شناخته می‌شود و از جهت عملکرد قراردادهای هوشمند خود، تحسین برانگیز است. این ارز دیجیتال که در سال 2015 توسط Vitalik Buterin ایجاد شد، به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های غیرمتمرکز را در بلاک‌چین خود بسازند و از موارد استفاده گسترده‌ای برخوردار باشند.

با ویژگی‌های منحصربه‌فردش، اتریوم گزینه اعتبری برای توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذارانی است که به دنبال شرکت در جهان رو به رشد برنامه‌های غیرمتمرکز و دارایی‌های دیجیتال هستند. این ارز دیجیتال باعث شده تا اتریوم به نامی اتمی برای تکنولوژی بلاک‌چین تبدیل شود، که پتانسیل زیادی برای تحول و نوآوری دارد.

بایننس کوین (Binance Coin)

بایننس کوین برای پرداخت هزینه تراکنش در صرافی بایننس و همچنین برای شرکت در پیشنهادات اولیه مبادلات (IEO) و رویدادهای دیگر استفاده می شود.

برخی از ویژگی های بایننس کوین که باعث تمایز آن از سایر کوین ها می شود شامل موارد زیر است:

  • کاهش کارمز تراکنش ها
  • بایننس لانچ پد
  • زنجیره هوشمند بایننس

تتر (Tether)

توکن‌های تتر رایج‌ترین استیبل‌کوین‌ها هستند که پیشگام این مفهوم در فضای توکن دیجیتال هستند. توکن‌های تتر که سیستم مالی متعارف را مختل می‌کند و پیشگامی در استفاده دیجیتالی از ارزهای سنتی است، از سرمایه‌گذاری‌ها و نوآوری‌های رو به رشد در فضای بلاک چین پشتیبانی و قدرت می‌دهد. تتر به‌عنوان یک توکن دیجیتال ساخته شده بر روی چندین بلاک چین وجود دارد.

بهترین آلت کوین های بازار ارز دیجیتال

پولکادات (Polkadot)

هدف از ساخت پولکادات موارد زیر است:

  • حل برخی از مشکلات مقیاس پذیری
  • قابلیت همکاری شبکه های بلاک
  • توانایی در اتصال شبکه های مختلف بلاک چین

پولکادات پروتکل بلاکچین نسل آینده است و مانند پلی باعث ارتباط میان بلاکچین های مختلف می شود.

توانایی اتصال شبکه های مختلف بلاک چین،از طریق استفاده از یک زنجیره رله به دست می آید که به عنوان یک هاب برای تمام بلاک چین های متصل عمل می کند. با انجام این کار، پولکادوت قصد دارد یک اکوسیستم بلاک چین متصل تر و یکپارچه تر ایجاد کند.

پولکادات از پاراچین‌ها استفاده می‌کند که بلاک‌چین‌های مستقلی هستند و به موازات شبکه اصلی پولکادات اجرا می‌شوند. این پاراچین‌ها برای رفع نیازهای خاص dApp ها یا موارد استفاده مختلف سفارشی شده و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

همچنین، پولکادات دارای ارز دیجیتال بومی به نام DOT است که برای ایمن سازی شبکه و پرداخت هزینه تراکنش استفاده می‌شود. به طور کلی، پولکادات یک پروژه امیدوارکننده است که با فعال کردن ارتباطات متقابل زنجیره‌ای و قابلیت همکاری، پتانسیل بهبود قابل توجهی برای اکوسیستم بلاک چین دارد.

کاردانو (Cardano)

پلتفرم Cardano یک بلاک‌ چین غیرمتمرکز است که به نام جرولامو کاردانو، ریاضیدان ایتالیایی معروف، نامگذاری شده است. این پلتفرم دارای معماری بسیار مقیاس‌ پذیر برای پردازش هزاران تراکنش در ثانیه است و از الگوریتم اجماع اثبات سهام برای امنیت استفاده می‌کند. قرارداد‌های هوشمند آن از زبان برنامه‌نویسی Plutus استفاده می‌کنند و دارای مکانیسم حاکمیتی برای بهبود و ارتقا پلتفرم هستند. کاردانو همچنین تمرکز زیادی بر دوستی با محیط زیست دارد و به حداقل رساندن ردپای کربن خود متعهد است. این پلتفرم به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد و اکوسیستم رو به رشدش، یکی از محبوب‌ترین آلت‌کوین‌ها در بازار معاملاتی امروزی شده است.

بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری روی آلت کوین‌ها

آوی / آوه (Aave)

Aave به عنوان وثیقه برای گرفتن وام و برای پرداخت کارمزد وام استفاده  می شود. این توکن همچنین توسط جامعه Aave برای پیشنهاد و رای دادن به تغییرات مربوط به سیستم و پروتکل Aave استفاده می شود. یک سکه AAVE برابر با یک رای در سیستم حکومتی است، بنابراین افرادی که ارز آوه بیشتری دارند، قدرت رای بیشتری دارند.

استلار (Stellar)

استلار یک بلاک چین غیرمتمرکز و عمومی است که ابزارهایی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد تا تجربیاتی را ایجاد کنند که بیشتر شبیه پول نقد باشد تا رمزنگاری. این شبکه سریع‌تر، ارزان‌تر و بسیار کارآمدتر از اکثر سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین است.

دوج کوین (Dogecoin)

دوج کوین در سال 2013 توسط دو مهندس نرم افزار تولید شد. این آلت کوین حاصل شوخی از میم اینترنتی با تصویر سگ شیبا اینو است. با این حال، هم اکنون دوج کوین به عنوان یک ارز دیجیتال محبوب با فالوور های اختصاصی تبدیل شده است.

Dogecoin بر روی فناوری مشابه Litecoin عمل می کند که بر اساس الگوریتم Scrypt است. مانند بیت کوین، تراکنش‌های Dogecoin بر روی یک بلاک چین ثبت می‌شوند که یک دفتر کل دیجیتال غیرمتمرکز و در دسترس عموم است. 

در سال 2021 ایلان ماسک توییتی درباره این ارز دیجیتال منتشر کرد و همین موضوع باعث چند برابر شده ارزش دوج کوین گردید.هر چند که دوج کوین حاصل از شوخ طبعی دو مهندس ساخته شد اما ویژگی های منحصر بفرد آن سبب شده تا رقیبان سرسختی در دنیای ارز دیجیتال داشته باشد.

مزایا و ویژگی های آلت کوین

آلت کوین ها هر کدام از یک ارزد یجیتال دیگر مشتق شده اند، دلیل انجام این کار رفع کاستی ها و مشکلات کوین قبلی است. آلت کوین هایی که کاربرد بیشتری دارند در بین کاربران هم محبوب تر هستند و از همین جهت شانس بیشتری برای بقا در بازار دارند. اتریو می تواند مثال مناسبی برای این مورد باشد.

مزایای آلت کوین ها

سرمایه گذاران می توانند از بین طیف گسترده ای از آلتکوین ها که عملکردهای متفاوتی را در اقتصاد کریپتو انجام می دهند، انتخاب کنند. همانطور که قبل تر نیز اشاره کردیم آلت کوین ها پتانسیل افزایش سرعت تراکنش، اجرای قراردادهای هوشمند، بهبود کارایی ذخیره سازی یا ارائه عملکردهای اضافی را دارند. بسیاری از آلتکوین ها برای خرید در صرافی های رمزنگاری استاندارد در دسترس هستند، درست مانند بیت کوین.

معایب آلت کوین ها چیست؟

آلت کوین ها در مقایسه با بیت کوین بازار سرمایه گذاری کوچک تری دارند. در حال حاضر می توان گفت که بیت کوین تقریبا 40 درصد بازار جهانی ارز دیجیتال را به خود اختصاص داده است. تعداد سرمایه گذاران در بازار آلت کوین کمتر است و این امر عامل اصلی نقدینگی ناچیز است. تولید آلتکوین در نهایت باعث کاهش سرمایه‌گذاران شد.

معایب آلت کوین‌ها 1.نسبت به بیت کوین منابع کمتری دارند
2.محبوبیت کمتر و بازار کوچک تر
3.بسیاری از آلت‌کوین‌ها در نهایت از بین می‌روند و باعث ضرر به سرمایه‌گذاران خود می‌شوند.
4.کاهش ارزش بازار باعث کاهش محبوبیت آن ها می شود.

سرمایه گذاری روی آلت کوین ها فرصت است یا تهدید؟

سرمایه گذاران بسیاری به دنبال دارایی های با ریسک بالاتر در آلت کوین ها هستند، در حالی که ارزهای دیجیتال بیت کوین و اتریوم را به عنوان ارزهای با چیپ آبی در نظر می گیرند. برای جلوگیری از ریسک بالای آلت کوین ها، بهتر است سرمایه گذاران آن ها را به بخش کوچکی از پرتفوی خود محدود کنند. از آنجایی که بیت کوین به عنوان یکی از امن ترین سرمایه گذاری ها در دنیای رمزارز شناخته شده است، این ارز به عنوان یک گزینه پایدار تر برای سرمایه گذاری محسوب می شود. با این حال، باید توجه داشت که قیمت بیت کوین نیز ممکن است به صورت ناگهانی تغییر کند. فرصت های سرمایه گذاری در آلت کوین ها وجود دارد، اما با توجه به ریسک و نقطه ضعف های این دارایی ها، سرمایه گذاران باید با احتیاط و دقت عمل کنند.

سخن پایانی:

آلت کوین ها هر ارز دیجیتالی هستند که بیت کوین نیستند. هزاران آلتکوین در بازار وجود دارد، بنابراین تشخیص اینکه کدام یک ممکن است قانونی باشد و کدام غیر قانونی، دشوار است. بهتر است تمام اسناد پشت ارز دیجیتال را بخوانید. اگر هدفی برای بلاک چین و توکن وجود دارد، ممکن است ارزش بررسی آن را داشته باشد – اگر نه، کوین ها یا سرمایه گذاری های دیگر را در نظر بگیرید. اگر مطمئن نیستید، با یک مشاور مالی آشنا با ارزهای رمزپایه صحبت کنید تا در مورد آنها بیشتر بدانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا