عرضه اولیه کوین (ICO) چیست؟

عرضه اولیه کوین (ICO) چیست؟

عرضه اولیه کوین (Initial Coin Offering) که آن را با عبارت اختصاری ICO نمایش می دهند، شروع یک ماجراجویی شگفت انگیز در بازار ارزهای دیجیتال است. اهمیت عرضه اولیه موفق یک پروژه بسیار بالا است، چرا که می تواند زیربنای محکمی برای یک پروژه بلاک چین یا ارز دیجیتال جدید باشد. حال این سوال مطرح می‌شود که عرضه اولیه کوین چیست؟ و از کجا باید آن را پیدا کنیم؟‌ در ادامه این مقاله می‌خواهیم در مورد عرضه اولیه کوین و این که آیا سرمایه گذاری در آن سودمند هست یا خیر صحبت کنیم.

عرضه اولیه کوین (ICO) چیست؟

عرضه اولیه کوین یک فرآیندی است که در آن هر پروژه‌ای با فروش توکن‌هایش در ازای رمز ارزهای دیگر اقدام به جذب سرمایه افراد می کند. این شرکت ها بدون گذراندن مراحل سخت وام دهندگان معمول مثل بانک ها، به سرعت می‌توانند سرمایه زیادی را جذب کنند. عرضه اولیه کوین این فرصت را برای سرمایه گذاران فراهم می کند تا با مشارکت در پروژه های بزرگ، سودهای چشمگیری را جذب کنند.

عرضه اولیه کوین چگونه انجام می‌شود؟

Pre-ICO  چیست؟

Pre-ICO  در واقع رویدادی پیش از برگزاری عرضه اولیه کوین است که فرصتی برای خرید تعداد محدودی از توکن ها با قیمت پایین‌تر به حساب می آید. شرکت‌هایی مانند تلگرام و Datum از جمله کمپانی‌هایی هستند که پیش فروش عرضه اولیه سکه را با موفقیت برگزار کرده اند. پیش فروش کوین های دیجیتال با هدف جذب سرمایه کمتر برای جذب نیرو، تامین هزینه‌های اولیه مورد نیاز برای تبلیغات انجام می شود. توکن های عرضه شده در پیش فروش سکه ها معمولا با قیمت بسیار کمتری به سرمایه گذاران ارائه می شود.

پیش فروش سکه هم برای تیم پروژه و هم سرمایه گذاران سودآور خواهد بود. تیم های پروژه پیش فروش سکه بودجه مورد نیاز برای توسعه پلتفرم خود را به دست خواهند آورد. همچنین سرمایه گذاران امکان دسترسی زودهنگام به پروژه‌ها و استفاده از توکن‌های با قیمت پایین تر را خواهند داشت. پیش فروش سکه معمولا به دو روش زیر انجام می‌شود:

1.پیش فروش سکه برای سرمایه گذاران خاص

این نوع از پیش فروش کوین برای سرمایه گذارانی انجام می‌شود که تمایل به صرف هزینه زیادی در پروژه دارند.

2.پیش فروش کوین برای سرمایه گذاران خرد

در این روش سرمایه گذاران خرد این امکان را خواهند داشت تا پیش از عمومی شدن توکن ها، آن ها را خریداری کنند. البته این احتمال نیز وجود دارد که سرمایه گذاران به خاطر بی اعتمادی، تمام توکن های عرضه شده را در این رویداد خریداری نکنند. بنابراین بخش عمده ای از توکن ها دست نخورده باقی خواهند ماند.

روش انجام عرضه اولیه کوین چگونه است؟

در پروژه‌های جدید عرضه اولیه کوین، یک برگه سفید یا وایت پیپر منتشر می‌شود که در آن نقشه کلی و اهداف پروژه شرح داده خواهد شد. علاوه بر این میزان سرمایه مورد نیاز سرمایه گذاران و صاحبان پروژه نیز در این برنامه مشخص می شود. وقتی عرضه اولیه کوین شروع می شود، سرمایه گذاران با استفاده از ارزهای دیجیتال یا فیات به خرید آن ها اقدام می کنند. این کار را می توان یک سرمایه گذاری با قابلیت پیشرفت در عرضه اولیه دانست.

تفاوت‌های ICO با IPO

عرضه اولیه کوین (ICO) چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر بخواهیم ویژگی های عرضه اولیه کوین را بیان کنیم، می بایست به موارد زیر اشاره کنیم:

  • در عرضه اولیه کوین حق مشارکت در یک فعالیت اقتصادی فروخته می شود در حالی که در عرضه اولیه های توکن، حق مالکیت به یک پروژه فروخته می شود.
  • عرضه اولیه کوین معمولا پیش از عرضه، تعدادشان مشخص می شود.
  • عرضه اولیه سکه معمولا زمانی به پایان می رسد که بتوان کوین ها را در بازار آزاد به فروش رساند. بنابراین ممکن است این فرآیند شامل چند دور جذب سرمایه شود که در آن احتمال افزایش ارزش کوین ها وجود دارد. بنابراین می توان گفت که سرمایه گذاران اولیه سود بیشتری از خریدشان کسب خواهند کرد.

تفاوت عرضه اولیه کوین (ICO) با عرضه اولیه سهام(IPO)

پیش از آن که به این سوال پاسخ دهیم، باید بگوییم که IPO چیست؟ IPO شکل اختصاری عبارتInitial Public Offerings است که به معنای عرضه اولیه سهام می باشد. در ادامه تفاوت های ICO و IPO را با هم بررسی می کنیم:

  • بلوغ تجاری:مشاغلی که IPO را دنبال می کنند، غالبا بیزنس های معتبر و بالغی هستن که به منظور توسعه کسب و کارشان به منابع مالی جدید نیاز دارند. این شرکت ها معمولا بیزنس هایی هستند که قبلا خدماتی را در دسترس مردم قرار داده اند و برای مدت طولانی در بازار فعالیت دارند. اما شرکت های فعال در ICO بیزنس های نوپایی هستند که هدف شان جمع آوری کمک های مالی برای ایده، خدمات یا یک محصول است. این دسته از بیزنس ها به دنبال جذب سرمایه صاحبان کوین ها برای راه اندازی کسب و کارشان هستند.
  • سهام در مقابل توکن:وقتی عرضه اولیه کوین به اتمام می رسد، شرکت مور نظر به سرمایه گذاران توکن های خود را اعطا می کند. در حالی که فعالان حوزه IPO سهام یک سازمان را دارند که در دوره های مختلف به آن سود تعلق می گیرد.
  • بازار هدف متفاوت:شرکت های توسعه دهنده عرضه اولیه کوین، حداقل میزان سرمایه گذاری را در ICO اعلام می کنند. اما با این حال شرکت در آن ها برای عموم افراد امکان پذیر است. این در حالی است که امکان شرکت در پروژه های IPO برای تجار و سرمایه داران با تجربه و همچنین موسسات مالی وجود دارد.
  • چگونگی خرید و فروش:در فرآیند ICO معمولا توکن ها با استفاده از ارزهای دیجیتال معروف همچون اتریوم و بیت کوین معامله می شوند. در حالی که سهام شرکت ها در بورس اوراق بهادار عرضه می شوند. همچنین پرداخت ها در آن با استفاده از سیستم های تسویه حساب در مدت زمان چند ثانیه انجام می شود.
  • نوسان قیمت ها:ارزهای دیجیتال و همچنین توکن های ICO نسبت به IPO نوسانات بیشتری را تجربه می کنند، چون افراد کمتری تمایل به معامله آن ها دارند.

نحوه راه اندازی ICO چگونه است؟

پاسخ به این سوال  شامل چندین مرحله است که اولین و مهم ترین گام آن، انتشار وایت پیپیر جامع در مورد آن است. این کار هدف آشنایی سرمایه گذاران و جلب اعتماد آن ها در وب سایت پروژه و شبکه های اجتماعی آن ها انجام می شود. صاحبان این پروژه اطلاعات لازم برای انجام این پروژه از اهداف گرفته تا مسائل فنی آن را به طور مفصل در این پیپر می آورند.

در مرحله دوم از راه اندازی این پروژه، کاربران مقداری رمز ارز اتر را برای فرستنده اتر ارسال می کند. تا به حال بسیاری از عرضه های اولیه در بستری که شبکه بلاک چین اتریوم فراهم کرده، به وجود آمده اند. از جمله مشهورترین این رمز ارزها می توان به ارزهای دیجیتال بایننس کوین (BNB) و ترون (TRX) اشاره کرد. نکته ای که شاید برای شما نیز جالب باشد این است که در حال حال حاضر از بلاک چین های دیگر نیز برای عرضه اولیه سکه استفاده می شود. شبکه های بلاک چین ترون، سولانا و بایننس اسمارت چین با کارمزد کمتر از اتریوم، از جمله این مواردند.

چگونه از عرضه اولیه ارز دیجیتال مطلع شویم

چگونه می توانیم از عرضه اولیه توکن سود کسب کنیم؟

حالا که با عرضه اولیه کوین آشنا شدید، احتمالا بپرسید نحوه کسب سود از آن چگونه است؟ اگر تصورتان این باشد که یک رمز ارز خریداری کنید و پس از  مدتی منتظر رسیدن به سود کلان برای آن باشید، این نوع سرمایه گذاری تفاوتی با خرید و فروش معمولی در بازار دیجیتال ندارد. در چنین شرایطی پذیرفتن ریسک انتخاب یک ارز دیجیتال ناشناخته منطقی نخواهد بود.

کسب سود از عرضه اولیه کوین به این صورت است که پس از خرید، در روزهای ابتدای ورود رمز ارز جدید به بازار شاهد رشد ۱۰ تا هزار برابری آن خواهید شد. البته این افزایش قیمت به ماهیت و کیفیت رمز ارز مورد نظر بستگی خواهد داشت. بنابراین افزایش چشمگیر قیمت همیشگی نبوده و برای تمام عرضه اولیه ها اتفاق نمی افتد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در بسیاری از مواقع ممکن است اتفاقات برعکس هم رخ دهد.

نکته مهم دیگر در مورد کسب سود از عرضه اولیه ها، نگهداشتن آن ها برای مدت طولانی است. به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران توصیه می کنند پس از رسیدن به سود اولیه مورد انتظارتان، ارز دیجیتال خود را با دیگز رمز ارزهای شناخته شده دیگر عوض کنید.

مزایای عرضه اولیه کوین (ICO)

راه اندازی آسان

مهم ترین ویژگی عرضه اولیه کوین، راه اندازی آسان آن است. چون سرویس های مختلفی امکان استفاده از این نوع سرمایه گذاری را فراهم می کنند، به راحتی می توانید وارد سرمایه گذاری در آن شوید.

نقدینگی بالا

در سرمایه گذاری به روش سنتی، سرمایه گذار مجبور است چندین سال پول خود را دست نخورده نگه دارد. اما افرادی که در ICO سرمایه گذاری می کنند، در هر زمانی می توانند پول خود برداشت کنند یا موجودی شان را افزایش دهند.

وابسته نبودن به مقررات رسمی

هیچ نهاد رسمی مسئولیت تنظیم و تعیین مقررات در ICO را ندارد. اگر شما برای معرفی پروژه خود یک مقاله سفید تنظیم کرده باشید، می توانید از مقررات آن پیروی کنید.

بازدهی بالا

با افزایش ارزش توکن های ICO، سود چشمگیری از سرمایه گذاری خود کسب خواهید کرد.

مزایا و معایب ICOها

بررسی معایب و خطرات  ICO

حالا که با ویژگی ها و مزایای عرضه اولیه سکه در بازار دیجیتال آشنا شدید، بهتر است معایب و چالش های آن را نیز بدانید. در ادامه معایب سرمایه گذاری در ICO را بیان می کنیم:

ریسک بالا

در سال های اخیر بسیاری از ICOها در چند ماه اولیه بعد از عرضه، با شکست روبرو شده اند. بنابراین اگر می خواهید فقط وارد یک کمپین ICO شوید، نباید انتظار موفقیت داشته باشید.

خطر کلاهبرداری

چون هیچ نظارت رسمی بر عملکرد عرضه اولیه کوین ها وجود ندارد، امکان کلاهبرداری در آن ها وجود دارد.

هزینه بالا

اجرای یک ICO نیازمند هزینه های روابط عمومی و حقوقی زیادی است. در حالت کلی می توانیم بگوییم اجرای این نوع از فرآیندهای سرمایه گذاری 500 هزار دلاری است.

نوسان شدید قیمت

بازار مالی دیجیتال همان طور که امکان دارد به یک باره سود هزار درصدی داشته باشند، ممکن است سقوط را نیز تجربه کنند.

طولانی بودن فرآیند

فرآیند عرضه اولیه کوین به خاطر قوانینی که پیش از فروش سهام باید از آن‌ها پیروی شود، ممکن است 6 ماه یا بیشتر طول بکشد.

آیا سرمایه گذاری در عرضه اولیه کوین سودمند است؟

تا اینجا در مورد عرضه اولیه کوین و نکاتی که می‌بایست در مورد آن بدانید، صحبت کردیم. حالا ممکن است این سوال به ذهن‌تان رسیده باشد که آیا سرمایه گذاری در عرضه اولیه سودمند است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که برای داشتن یک سرمایه گذاری مطمئن، می بایست تمام جنبه های آن را در نظر بگیرید. برای شرکت در عرضه اولیه کوین باید دو معیار را در نظر بگیرید، یکی امنیت و دیگری پتانسیل سودآوری آن است.

در مورد امنیت سرمایه گذاری در عرضه اولیه توکن ها باید بگوییم که پروسه آن با پیچیدگی زیادی روبرو است. بنابراین اگر دانش کافی در مورد آن نداشته باشید، شکست خواهید خورد. بنابراین سرمایه گذاری در عرضه اولیه سکه بسیار پر ریسک است و حتی امکان از دست دادن سرمایه تان نیز وجود دارد.

خرید عرضه اولیه ارز دیجیتال

از نظر پتانسیل سودآوری عرضه اولیه کوین باید بگوییم که یک روش سرمایه گذاری با پتانسیل با سودآوری بسیار بالا در بازه کوتاه مدت است. به همین خاطر است که بر خلاف ریسک بالایی که این روش سرمایه گذاری دارد، بسیاری از کاربران بازار ارزهای دیجیتال دنبال آن هستند.

بنابراین اگر اطلاعات لازم درباره سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها دارید توصیه می کنیم بر روی پروژه های معتبر کار کنید. اما در صورتی که دانش لازم برای وارد شدن به این نوع از سرمایه گذاری را ندارید، توصیه می کنیم وارد آن نشوید.

سخن پایانی

در این مقاله از آبان تتر در مورد یکی از پرسودترین روش های سرمایه گذاری در بازار مالی دیجیتال صحبت کردیم. گفتیم عرضه اولیه کوین یکی از بهترین و پرسودترین زمینه های سرمایه گذاری در رمز ارزها است. همچنین بازدهی بالا، راه اندازی آسان، نقدینگی بالا از جمله مزایای عرضه اولیه کوین می‌باشد. پروسه عرضه اولیه کوین معایب خاص خودش را دارد که می توان به نوسان شدید بالا و زمان بر بودن آن اشاره کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا