پروژه لیر زیرو(Layer Zero) چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ 

پروژه لیر زیرو

پروژه لیر زیرو (Layer Zero) یک پروژه بلاکچینی است که به عنوان یک زیرساخت برای ایجاد و توسعه برنامه ها و قراردادهای هوشمند در بلاکچین استفاده می‌شود. برخلاف برخی از پروژه های دیگر، پروژه لایه صفر به اشتراک گذاری وضعیت، تبدیل ارز های دیجیتال، تامین نقدینگی مشترک و وام دهی و قرض گرفتن را با سرعت، کارایی و امنیت بالا فراهم می‌کند.

پروژه لیر زیرو (LayerZero) چیست؟

لیر زیرو به دنبال ارائه راه حلی برای یکی از مسائلی است که امروزه فناوری بلاک چین با آن مواجه است. برای دستیابی به امنیت بالا و هزینه کمتر، پروژه لیر زیرو از روشی متفاوت نسبت به روش های سنتی در استفاده از لایت نودهای درون زنجیره استفاده می‌کند. در این پروژه، برای انتقال پیام از یک بلاکچین به بلاکچین دیگر، از یک اندپوینت در بلاکچین اول استفاده می‌شود. این اندپوینت اطلاعات هدر بلاک را به اوراکل مربوطه، Relayer تراکنش، و اندپوینت موجود در بلاکچین مقصد می‌فرستد تا درخواست مورد نظر را برای تراکنش ارسال کنند.

منظور از قابلیت همکاری در پروژه لیر زیرو چیست؟

با دریافت خبر، اوراکل اطلاعات هدر بلاک را به زنجیره مقصد می‌فرستد و Relayer اثبات مورد نیاز تراکنش را در بلاکچین ثبت می‌کند. اثباتی که توسط Relayer در بلاکچین مقصد ارسال شده است بررسی و تایید می‌شود و سپس پیام مورد نظر (می‌تواند توکن باشد) به آدرس نهایی تراکنش ارسال می‌شود. با تقسیم مسئولیت ها بین اوراکل و Relayer، پروژه Layerzero از ویژگی های امنیتی اوراکل (معمولا چین لینک و بند پروتکل) در کنار لایه امنیتی اضافه ای که توسط Relayer ایجاد شده است استفاده میکند.

این ساختار اهمیت عمیقی در امنیت و کارایی دارد. اولین نکته این است که بدترین حالت امنیت از اوراکل استفاده شده وابسته است. به عنوان مثال، اگر از اوراکل چین لینک استفاده شود، برای انجام هرنوع حمله مخرب نیاز است ابتدا شبکه اوراکل غیرمتمرکز چین لینک را نابود کرد که این کار آسان نیست. حتی اگر اوراکل دچار مشکل شود، به همراهی Relayer در بلاکچین مقصد نیز نیاز است.

در صورتی که اوراکل شکست بخورد و Relayer در بلاکچین تراکنش تبانی کند، این مشکل فقط بر روی برنامه هایی که از اوراکل و Relayer نام برده شده در بلاکچین پیام دریافت می‌کنند تاثیرگذار خواهد بود و بر روی سایر برنامه هایی که از اوراکل یا Relayer دیگر استفاده می‌کنند، هیچ تاثیری نخواهد داشت. 

پروژه لایه صفر چگونه کار می کند؟ 

روش به کار گرفته شده توسط LayerZero از گره های سبک روی زنجیره به روشی بسیار اقتصادی تر استفاده می‌کند. از اوراکل‌های غیرمتمرکز برای پخش هدرهای بلوک در صورت تقاضا استفاده می‌کند، بنابراین نیازی به نگه‌داشتن تمام سرصفحه‌های بلوک به صورت متوالی ندارد.

لیر زیرو از این روش برای انتقال پیام ها بین نقاط انتهایی زنجیره ای که گره های فوق سبک را اجرا می کنند استفاده می کند. تبادل توسط دو نهاد Oracle و Relayer تسهیل می‌شود.
هنگام ارسال پیام از یک زنجیره به زنجیره دیگر، نقطه پایانی زنجیره مبدا به Oracle و Relayer مشخص شده از پیام و زنجیره هدف آن اطلاع می دهد. سپس Oracle هدر بلوک مربوطه را به نقطه پایانی زنجیره هدف ارسال می کند و Relayer یک اثبات تراکنش را ارسال می کند. هنگامی که آن اثبات در زنجیره هدف تأیید شد، پیام را می توان به آدرس تعیین شده آن ارسال کرد. 

از جمله مزایای متمایز این رویکرد، امنیت بالاتری است که با استفاده از یک جفت اوراکل – رله ایجاد می‌شود. نه تنها استفاده از زیرساخت اوراکل را فعال می کند، بلکه Relayer سطح دیگری از امنیت را فراهم می کند. برای اینکه یک اقدام مخرب رخ دهد، هم Oracle و هم Relayer مربوط به آن باید در معرض خطر قرار گیرند.

توکن پروژه لیر زیرو چیست؟

کاربردهای پروژه لیر زیرو

مجموع توکن های RDNT یک میلیارد با تیراژ 300 میلیون است. کارکردهای اولیه توکن آن، مشوق های حاکمیتی و نقدینگی است. طبق داده‌های Token Unlock، بخش‌هایی که به ارائه‌دهندگان نقدینگی Pool 2، خزانه‌داری، و Radiant DAO Reserves اختصاص داده شده‌اند، همگی باز شده‌اند.

پروژه لیر زیرو چه کاربردی دارد؟

اولاً، فناوری گره فوق سبک لیر زیرو با کاهش هزینه های تأیید، راندمان انتقال بالاتر را تضمین می کند.ثانیا، نه رله‌ها و نه اوراکل‌های لیر زیرو هیچ اتفاق نظری ندارند و فقط پیام‌ها را منتقل می‌کنند. تمام تأیید در زنجیره هدف آنها تکمیل می شود. بنابراین، محدودیت‌های سرعت و توان به طور کامل به ویژگی‌های دو زنجیره تراکنش بستگی دارد.

کاربرد لیر زیرو در به اشتراک‌گذاری وضعیت

یک فرض مهم اعتماد در لیر زیرو این است که اوراکل ها و رله ها مستقل از یکدیگر عمل می کنند. هدرهای بلوکی ارسال شده توسط اوراکل با اثبات تراکنش های ارسال شده توسط رله تایید می شوند.آنها هیچ اتفاق نظری ندارند و فقط پیام ها را منتقل می کنند. به زبان ساده، اوراکل به عنوان یک دفتر اسناد رسمی در زنجیره متقاطع لیر زیرو عمل می کند و زنجیره مقصد را در مورد چگونگی تأیید نتایج مطلع می کند، در حالی که رله فرآیند اثبات مورد نیاز برای تأیید تراکنش و محتوای خاص اطلاعات زنجیره ای را ارائه می دهد.
برای اطمینان از انتقال مؤثر اطلاعات، اگر در اطلاعات ارسال شده بین رله و اوراکل اختلافی وجود داشته باشد، قرارداد هوشمند متوقف می شود و اطلاعات را به زنجیره مقصد ارسال نمی کند.

تامین نقدینگی مشترک برای پل بلاکچینی

Stargate، اولین dApp که در لیر زیرو راه اندازی شد، از مارس 2023 شاهد رشد ثابتی در کارمزد پروتکل و درآمد بوده است. در این دوره همچنین به دلیل انتظارات airdrop شاهد افزایش قابل توجهی در فعالیت معاملاتی زنجیره ای بودیم. درآمد ماهانه فعلی پروتکل بیش از 1 میلیون دلار است.

کاربرد لیر زیرو در تبدیل ارز های دیجیتال به یکدیگر

یکی از کاربرد هایی که پروژه لیر زیرو دارد همین تبدیل ارز های دیجیتال به یکدیگر است که یکی از مهم ترین کاربرد های این پروژه به حساب می‌آید. در این روش می‌توانید ارز های دیجیتال خود را استخراج کنید و حتی به قیمتی مناسب به فروش برسانید.

وام دهی و قرض گرفتن به صورت میان زنجیره‌ای در پروژه لیر زیرو 

اگر کاربر بخواهد دارایی دیجیتال خود را که در پلتفرم A را در پلدفرم B بگزارد باید در ابتدا وثیقه بگزارد و یا حتی در برخی مواقع ارز دیجیتال باید تغیر کند و کاربر در آخر می‌تواند وثیقه خود را آزاد کند .

آموزش و نحوه دریافت ایردراپ LayerZero

ایردراپ پروژه لیر زیرو

 لیکوئید سواپ ( LiquidSwap) 

برای انتقال USDT و ETH از شبکه Ethereum یا Arbitrum به شبکه Aptos، باید به آدرس https://bridge.liquidswap.com بروید.برای انجام این کار، ابتدا کیف پول EVM خود (مانند MetaMask) را به شبکه Aptos (مانند Martain) متصل کنید و سپس ارز دیجیتال و شبکه مبدأ (Ethereum/Arbitrum) و شبکه مقصد (Aptos) را که می‌خواهید انتقال دهید، انتخاب کنید. در نهایت، گس فی را با توکن APT پرداخت کنید و انتقال را انجام دهید.

استارگیت فایننس (StarGate Finance)

Stargate Finance یک پروتکل لایه پایین صفر است که برای فعال سازی انتقال نقدینگی بین زنجیره های مختلف در دارایی های بومی از پیام های عمومی لایه صفر استفاده می کند. توسعه دهندگان پروژه لایه صفر باور دارند که Stargate برای هر برنامه غیرمتمرکزی که قصد دارد ارز دیجیتال را در بین بلاکچین ها منتقل کند، مفید خواهد بود. بنابراین، کاربران Stargate، به خصوص رأی دهندگان DAO، فرصت بسیار بالایی برای دریافت ایردراپ ZRO خواهند داشت.

ریج ترید (Rage Trade)

Rage Trade به عنوان یک مبادله مشتقات دائمی شروع به کار کرد و تا 10 برابر دلار ETH perps را پشتیبانی کرد. در سپتامبر 2022، جامعه GMX پیشنهاد مبادله توکن را با Rage Trade راه اندازی کرد. این پیشنهاد پیشنهاد می‌کرد که مبادله esGMX و RAGE پس از راه‌اندازی خرک دلتا خنثی GLP در Rage Trade در دسامبر 2022 آغاز شود. در حالی که Rage Trade بخش زیادی از کل اندازه GLP را به خود اختصاص نمی دهد و سایر پروژه های مبتنی بر GLP، Rage Trade 26٪ از اندازه را تشکیل می دهد.

Radiant Capital

برای افزایش فرصت دریافت ایردراپ، بهتر است با سایر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در لایه صفر، مانند هولوگراف، موگن فاینانس، کاپیتال درخشان، امنی ایکس یا پروتکل زاویه، همکاری کنید. برای اقدام به این کار، میتوانید تراکنش‌های کوچکی انجام دهید، دارایی‌های خود را قفل کنید، نقدینگی تأمین کنید یا دارایی‌های خود را معامله کنید.لطفا توجه داشته باشید که در آینده، توسعه دهندگان پروژه لایه صفر به افرادی که به طور مداوم با اکوسیستم آن‌ها همکاری میکنند، پاداش ارائه خواهند کرد.

sushi swap

پروتکل Stargate لیر زیرو پایه‌ی پروژه SushiXSwap است که به تازگی عرضه شده است. یک اطلاعیه جالب این است که قابلیت انتقال توکن‌ها به شبکه‌های دیگر را می‌توان با استفاده از SushiXSwap بدون نیاز به استفاده از پل به‌صورت مستقیم به انجام رسانید.

معرفی رقبای پروژه لیر زیرو

در حال حاضر، امکان انجام پروژه های لایه صفر به صورت قابل قبول وجود دارد که می توان آنها را به عنوان رقبای پروژه های لایه زیر در راه مقیاس پذیری و قابلیت همکاری بلاکچین ها دانست. زیرا چند نمونه از این پروژه ها به شرح زیر هستند:

پروژه Cosmos

این پروژه به طوری طراحی شده است که زیرساخت های لازم را برای ایجاد یک شبکه پیوسته از هزاران بلاک‌چین فراهم می کند.توسعه دهندگان می توانند با استفاده از کیت توسعه نرم افزار Cosmos (SDK)، بدون هیچگونه محدودیتی بلاکچین ها و برنامه های کاربردی خود را در این اکوسیستم ساخته و استفاده کنند.

پروژه Venom

این پروژه یک رویکرد چند لایه برای حل مشکل مقیاس پذیری دارد.این رویکرد شامل زنجیره اصلی (Masterchain)، زنجیره های کاری (Workchains) و شاردچین ها (Shardchains) است که به پردازش تراکنش های موازی کمک می کند.با استفاده از شاردینگ، این شبکه می تواند در هر ثانیه حدود ۱۰۰۰۰۰ تا ۱ میلیون تراکنش را پردازش کند.

پروژه Avalanche

این پروتکل با تأخیر کم و توان عملیاتی بالا فعالیت می کند و به شبکه امکان می دهد تا حجم زیادی از تراکنش ها را در هر ثانیه پردازش کند.آوالانچ یک پلتفرم قرارداد هوشمند غیرمتمرکز برای ایجاد اپلیکیشن های غیرمتمرکز است که امکان ساخت اپلیکیشن های سازگار با اتریوم با قابلیت پردازش تعداد زیادی تراکنش در ثانیه را فراهم می کند.

پروژه Polkadot

این پروتکل لایه صفر است که حاوی چندین بلاکچین خاص به نام “پاراچین” است. با استفاده از یک استخر اعتبارسنجی مشترک، این پروتکل توانایی مقیاس پذیری برای تمام پروژه ها را فراهم می کند.با استفاده از فریمورک Substrate، شما می توانید به راحتی یک بلاکچین منحصربه فرد بر روی این پروتکل ایجاد کنید.

جمع بندی

لیر زیرو از توکن پروژه لایه صفر برای ترابری ارزهای دیجیتال بین شبکه های بلاکچینی و تسهیل معاملات درون شبکه استفاده می کند.این پروژه در به اشتراک گذاری وضعیت بین شبکه های بلاکچینی متفاوت نقش بسزایی ایفا می کند و توانایی تامین نقدینگی مشترک برای پل بلاکچینی را دارد. از دیگر کاربردهای آن، تبدیل ارز های دیجیتال به یکدیگر است و قابلیت وام دهی و قرض گرفتن را نیز برای کاربران در اختیار قرار می دهد. در آموزش و نحوه دریافت ایردراپ لیر زیرو، کاربران می توانند توکن های رایگان دریافت کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا