برنامه معاملاتی چیست؟

برنامه معاملاتی (Trading Plan) چیست؟

تریدرها برای حفظ سرمایه و افزایش سود باید از برنامه معاملاتی مناسب و سیستماتیکی بهره ببرند. تریدینگ پلن یک راهنمایی مفصل است که تصمیمات معامله گر را هدایت می کند و در آن جوانبی مثل زمان، ریسک و اهداف سرمایه گذار در نظر گرفته می شود. برای ساختن یک برنامه معاملاتی ایده آل، تریدر باید به متغیرهای مختلفی مثل زمان، ریسک و نوع دارایی معامله کننده، توجه کند و قوانینی برای زمان معامله و زمان عدم انجام تعیین کند. در این مقاله با یک تریدینگ پلن موفق بیشتر آشنا می شویم.

تریدینگ پلن  یا برنامه معاملاتی چیست؟

برای حفظ سرمایه و افزایش سودها، تریدرها  باید از طرح معاملاتی مناسب و سیستماتیکی استفاده کنند. طرح معاملاتی یک راهنمایی مفصل است که تصمیمات معامله گر را هدایت می کند و در آن جوانبی مثل زمان، ریسک و اهداف سرمایه گذار در نظر گرفته می شود.برنامه های معاملاتی می توانند بسیار متنوع و ساده یا با جزئیات دقیق و طولانی باشند و همواره باید مطابق با اهداف و نیازهای هر معامله گرچیده شوند.

اکثر کارشناسان معاملات توصیه می کنند که تا زمانی که یک برنامه معاملاتی تهیه نشده است، هیچ سرمایه ای در معرض خطر نیست. بر طبق این توصیه، سرمایه گذار باید قبل از هرگونه معامله، یک طرح معاملاتی مشخص و کامل داشته باشد. این طرح باید بر اساس اهداف و نیازهای سرمایه گذار سفارشی شود تا هدف نهایی سودآوری را بهبود بخشد.

تریدینگ پلن

برای ساختن تریدینگ پلن ایده آل، تریدر باید به متغیرهای مختلفی مثل زمان، ریسک و نوع دارایی که در نظر دارد معامله کند، توجه کند. همچنین، باید قوانینی برای زمان معامله و زمان عدم انجام تعیین کند. از طرفی، طرح معاملاتی باید قابل تنظیم و تطبیق با متغیرهای بازار باشد تا بتواند در هر شرایطی بازدهی مدنظر را داشته باشد.

استفاده از پلتفرم های کارگزاری می تواند به سرمایه گذاران کمک کند تا سرمایه گذاری خودکار را براساس برنامه معاملاتی خود انجام دهند. این امکان برای سرمایه گذاران ایجاد شده است تا در فواصل زمانی منظم معامله را به صورت خودکار و طبق یک طرح مشخص انجام دهند. این روند، همچنان نیازمند طرح معاملاتی است که به اصول تدوین شده خود وفادار است.استفاده از برنامه معاملاتی مناسب و سیستماتیک، به سرمایه گذار اطمینان می دهد که همیشه برای حوادث و رویدادهایی که هر ماه رخ می دهند، آماده باشند.

تفاوت بین استراتژی و برنامه معاملاتی

تریدینگ پلن صرفاً یک استراتژی معاملاتی نیست. یک استراتژی معاملاتی نحوه ورود و خروج شما از معاملات در بازارها را راهنمایی می کند، به گونه ای که سودآوری را افزایش می دهد و ریسک را کاهش می دهد. یک استراتژی معاملاتی می تواند بر اساس تحلیل تکنیکال یا تحلیل بنیادی باشد.

برای مثال، «خرید طلا وقتی به زیر 1250 دلار رسید، وقتی به 1350 دلار رسید آن را بفروشید» یک استراتژی معاملاتی بسیار ساده خواهد بود. تریدینگ پلن طرحی جامع است که همه چیز را از اهداف، انگیزه و نگرش شما تا ریسک گرفته تا قوانین مدیریت ریسک و تجزیه و تحلیل معاملات گذشته را پوشش می دهد.

کاربرد و اهمیت تریدینگ پلن یا برنامه معاملاتی چیست؟

تریدر ها باید برنامه ای را برای حفظ یک رویکرد منظم و سیستماتیک در معاملات خود ایجاد کنند. همچنین، یک برنامه معاملاتی  به خوبی تعریف شده به حذف ذهنیت از تصمیمات معاملاتی کمک می کند.پلن های معاملاتی شامل استراتژی های مدیریت ریسک مانند تنظیم دستورات توقف ضرر و تعیین اندازه موقعیت بر اساس تحمل ریسک هستند.بدون تریدینگ پلن، تریدرها ممکن است خود را در معرض خطر بیش از حد قرار دهند یا در اجرای اقدامات مناسب مدیریت ریسک شکست بخورند.

چرا به تریدینگ پلن نیاز داریم؟

ریسک های برنامه های معاملاتی

برخی از عوامل کلیدی که معامله گران تحمل ریسک را ارزیابی می کنند، وضعیت مالی تریدر، اهداف سرمایه گذاری، ریسک پذیری و همچنین تجربه و دانش بازارهای مالی است. یک پرسشنامه تحمل ریسک یا حتی ملاقات با یک مشاور مالی به تعیین میزان تحمل ریسک شما کمک می کند.

چگونه برنامه معاملاتی را ایجاد کنیم؟

با کمک این موارد می توانیم برنامه معاملاتی ایجاد کنیم:

  • ابتدا باید هدف و انگیزه خود را مشخص نمایید.
  • مدت زمانی که برای این کار اختصاص می دهید را مشخص کنید.
  • نسبت ریسک/ریوارد را مشخص نمایید.
  • مقدار سرمایه را مشخص کنید
  • دانش خود را به چالش بکشید و دانش بیشتری کسب نمایید.
  • در یک پوشه تمامی اطلاعات خود را ثبت نمایید.

مزایای تریدینگ پلن

1. آمادگی بهتر و کاهش اضطراب با برنامه معاملاتی

یک تریدینگ پلن دقیق شما را برای تمام سناریوهای احتمالی بازار آماده می کند. با فکر کردن از قبل در مورد کاری که در موقعیت های مختلف انجام خواهید داد، می توانید عدم اطمینان و اضطرابی را که اغلب در معاملات ایجاد می شود کاهش دهید. به جای غافل گیر شدن توسط تحرکات بازار، یک مسیر عملی روشن خواهید داشت که به کنترل احساسات خود کمک می کند.

2. افزایش ثبات در تجارت

ثبات یک عنصر کلیدی در ترید موفق است. تریدینگ پلن کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که معاملات شما سازگار است، زیرا به شما حکم می کند که مراحل مشابه را دنبال کنید و بر اساس معیارهای از پیش تعریف شده تصمیم بگیرید. این امر از رفتارهای تجاری تکانشی، تصادفی یا متناقض جلوگیری می کند، که همگی می توانند منجر به نتایج غیرقابل پیش بینی شوند.

3. بهبود تصمیم گیری و مدیریت ریسک

یک تریدینگ پلن که به خوبی اجرا شده باشد، با تعیین قوانین واضح برای ورود، خروج و مدیریت ریسک، فرآیند تصمیم گیری شما را بهبود می بخشد. با پیروی از این قوانین، احتمال اینکه در هر معامله ای بیش از حد معامله کنید، بازار را تعقیب کنید یا ریسک زیادی داشته باشید، کمتر است. این رویکرد سیستماتیک در تصمیم گیری می تواند مدیریت ریسک و رفتار کلی معاملات شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

4. حذف پاسخ های عاطفی در تریدینگ پلن

با تنظیم استراتژی معاملاتی خود در یک پلن معاملاتی می توانید واکنش های احساسی به رویدادهای بازار را به حداقل برسانید. احساسات اغلب می تواند منجر به تصمیمات تجاری ضعیف شود، مانند معامله انتقامی پس از باخت یا اعتماد به نفس بیش از حد پس از یک برد. یک طرح معاملاتی به کنترل احساسات شما کمک می کند و تصمیم گیری منطقی را تشویق می کند.

5. بهبود عملکرد معاملات در طول زمان

در نهایت، یک برنامه معاملاتی خوب اجرا شده ممکن است به بهبود عملکرد معاملاتی شما در طول زمان کمک کند. با دنبال کردن مداوم برنامه خود، می توانید عملکرد معاملاتی خود را به طور عینی ارزیابی کنید و زمینه های بهبود را در مجله تجاری خود شناسایی کنید. این روند بهبود مستمر برای موفقیت بلندمدت در تجارت بسیار مهم است.

نحوه استفاده از یک برنامه معاملاتی به چه صورتی است؟

تشکیل یک ایدئولوژی برای بازاری که میخواهید در آن فعالیت کنید.

قبل از اینکه بخواهید تریدینگ پلن خود را ایجاد کنید، باید ایده ای درباره نحوه عملکرد بازار ایجاد کنید. مهمتر از همه، شما باید به این سوال پاسخ دهید.چرا فکر می کنید می توانید از بازارها درآمد کسب کنید؟

کاربرد تریدینگ پلن چیست؟

تعیین بازار برای استراتژی معاملاتی خود

مطمئن شوید که در مورد مدل های مختلف کارگزاری نهایت اطلاعات را کسب کرده اید و سپس اقدام به انجام هر گونه فعالیتی بکنید.

انتخاب یک چارچوب زمانی معاملاتی

قبل از به دست آوردن هر گونه تجربه معاملاتی، تصمیم گیری در مورد بازه زمانی معاملات سخت است. شما نمی دانید که آیا برای اسکالپینگ سریع مناسب تر هستید یا معاملات نوسان روزانه.از این رو، می توانید با در نظر گرفتن شرایط خود شروع کنید. اگر زمان کافی برای رصد بازار برای دوره های طولانی دارید، معاملات روزانه انتخاب هوشمندانه ای برای شماست.

البته، اگر قادر به رصد بازار برای طولانی مدت نیستید، با نمودارهای پایان روز شروع کنید. با تلاش مداوم، می توانید به اندازه کافی یاد بگیرید و اطلاعات کسب کنید که تصمیم بگیرید آیا معاملات نوسانی برای شما مناسب است یا خیر.

انتخاب ابزاری را برای تعیین روند (یا عدم وجود) 

وقتی پین بار را می بینید، معامله نمی کنید. زمانی که بازار در حال افزایش است معامله می کنید و از پین بار صعودی برای شروع معامله خود استفاده می کنید.

تعریف ریسک 

برای خود قوانین ورود و خروج تعیین کنید، این کار باعث کاهش ریسک برای شما در هنگام معاملات می شود.راه اصلی برای انجام این کار، اندازه موقعیت است. برای یک تنظیم معاملاتی معین، اندازه موقعیت شما تعیین می کند که چقدر پول در خط قرار می دهید.

برای خود قوانین معاملاتی بنویسید و آن را آزمایش کنید

در این مرحله ممکن است بتوانید قوانین معاملات را به خاطر بسپارید. با این حال، همچنان باید قوانین معاملاتی خود را بنویسید.داشتن یک برنامه معاملاتی مکتوب روشی قوی برای اطمینان از نظم و انضباط است.در ادامه قوانینی که نوشته اید را آزمایش کنید.در پایان شما بایستی برنامه بریزید که چگونه برنامه معاملاتی یا تریدینگ پلن خود را ارتقا بدهید

چگونه یک برنامه معاملاتی موفق بسازیم؟

همانطور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم، چند مورد است که میتواند به شما کمک کند تا تریدینگ پلن خود را طراحی نمایید.اما نکته اینجاست که چگونه بهترین تریدینگ پلن را طراحی نماییم؟
برای داشتن بهترین تریدینگ پلن کافی است موارد زیر را به دقت اجرا نماییم:

  • تعریف هدف
  • انتخاب سبک معاملاتی
  • توسعه استراتژی
  • تحلیل جامع بازار به صورت منطقی و واقع بینانه
  • توسعه قوانین مدیریت ریسک
  • نظارت و ارزیابی 
  • کسب اطلاعات و آموزش مستمر

در مرحله اول، برای افرادی که در حال ورود به تجارت هستند، لازم است که اهداف مالی، سطح تحمل ریسک و افق زمانی را تعیین کنند. این اطلاعات باید به صورت واضح و روشن بیان شوند تا اطمینان حاصل شود که فعالیت های تجاری آنها موفق خواهد بود.

چگونه برنامه معاملاتی را ایجاد کنیم؟

بهتر است یک سبک معاملاتی را مشخص کنید که با شخصیت، فرهنگ و ترجیحات شما سازگار باشد. این سبک می تواند شامل معاملات روزانه، معاملات نوسانی، معاملات موقعیت یا سرمایه گذاری بلند مدت باشد. نکته مهم در این مرحله، انتخاب یک سبکی است که با اهداف و زمان مورد نیاز شما هماهنگ باشد.

باید یک استراتژی دقیق را تدوین کنید که رویکرد شما به بازار را تعیین کند. همچنین باید یک معیار برای انتخاب تجارت تعیین کنید.این معیار می تواند شامل شاخص های فنی، تحلیل بنیادی یا ترکیبی از هردو باشد. همچنین باید در این مرحله، تاکتیک های ورود و خروج، تکنیک های مدیریت ریسک و قوانین اندازه گیری موقعیت مشخص شوند.

ریسک های ذاتی وجود دارد و به همین دلیل، انتظارات واقع بینانه درباره بازده باید تعیین شود و احتمال زیان باید شناسایی شود. باید از تعقیب سودهای سریع و ریسک سرمایه بیش از حد در یک موقعیت یا معامله اجتناب کنید.برای شناسایی فرصت های تجاری بالقوه، لازم است که تحلیل بازار را به طور کامل انجام دهید. اگر برنامه تجاری شما شامل تجزیه و تحلیل نمودارها است، باید روند بازار و شاخص های اقتصادی را نیز مورد بررسی قرار دهید. همچنین در این مرحله، باید شرایط کلی بازار را در نظر بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله ار آبان‌تتر خواندیم، برنامه معاملاتی (Trading Plan) یک دستورالعمل است که توسط یک تریدر برای ایجاد یک استراتژی معاملاتی مشخص و مدیریت مناسب ریسک ارائه می‌شود. این برنامه معمولاً شامل اهداف مالی، زمانبندی معاملات، قوانین معاملاتی، مدیریت ریسک و استراتژی‌های خود است.همچنین به بررسی چگونگی ایجاد یک برنامه معاملاتی پرداختیم و در نهایت روش ساختن یک برنامه معاملاتی موفق را به شما معرفی کردیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا