Ethscriptions اتریوم چیست؟

اتراسکریپشن چیست

با رونق گرفتن بازار مالی ارزهای دیجیتال، بسیاری از مردم تمایل به کار در این زمینه پیدا کردند. اتراسکریپشن یک پروتکل جدید در صنعت رمز ارزها است که به کاربران این امکان را می دهد تا توکن های نوع جدیدی از NFT را بسازند. سوالی که در این جا مطرح می شود این است که آیا Ethscriptions اتریوم می تواند ابتکاری برای سرمایه گذاری های جدید در بازار دیجیتال باشد؟ برای آشنایی بیشتر با اتراسکریپشن و همچنین دریافت پاسخ این سوالات، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مفهوم Ethscriptions اتریوم

Ethscriptions یا اتراسکریپشن یک روش جدید برای ایجاد و همچنین اشتراک گذاری آثار دیجیتالی است. این روش برای کاربران این امکان را فراهم می کند تا سرمایه دیجیتال خود را در شبکه دیجیتالی اتریوم ایجاد کنند. این نوع آثار دیجیتالی به شکل درون زنجیره ای یا مستقیم در بلاک چین ذخیره می شوند. بعد از این که سرمایه دیجیتال کاربران در بلاک چین ذخیره شود، کاربران می توانند آن ها را نگهداری، معامله و خریداری کنند.

چگونه Ethscriptions کار می کند؟

اتراسکریپشن برای کاربران این امکان را فراهم می کند تا داده های غیر مالی را در شبکه دیجیتالی بلاک چین ثبت کنند. این نوع پروتکل نسبت به قراردادهای هوشمند، هزینه های کمتری را دارد.

Ethscriptions چگونه کار می‌کنند؟

در حالت کلی عملکرد اتراسکریپشن بر اساس سه قانون اساسی می باشد که در ادامه هر یک از آن ها را با هم بررسی می کنیم:

  1. URL یک تراکنش موفق مربوط به اتریوم باید معتبر و منحصر به فرد باشد.
  2. هر کاربری که یک پروتکل Ethscriptions را ایجاد می کند، خالق آن شناخته می شود. بنابراین فردی که تراکنش را دریافت خواهد کرد، مالک آن نامیده می شود. مالک اسکریپشن می تواند آن را به کاربران دیگر اتتقال دهد. اگر قصد انتقال سرمایه خود را دارید، باید شناسه منحصر به فرد آن را که هش نامیده می شود را در تراکنش تان قرار دهید. بعد از پردازش تراکنش ها، مالک جدید تعیین خواهد شد.
  3. منحصر به فرد بودن URL در این پلتفرم نیاز دارد تا محتوا با محتوای یک اسکریپشن از بلاک قبلی یا یک تراکنش از همان بلاک تطابق نداشته باشد.

مزایای اتراسکریپشن:

مهم ترین مزیت اسکریپشن فراهم کردن امکان اجرای قراردادهای هوشمند در محیط وب است. در این پروتکل بدون نیاز به نصب کلاینت اتریوم، می توان قراردادهای دیجیتال هوشمند را بر بستر وب انجام داد. از دیگر مزایای اسکریپشن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رابط کاربر پسند
  • شفافیت در هسته اسکریپشن
  • دسترسی برای همه کاربران، بدون نیاز به داشتن تخصص فنی
  • امنیت بالا ناشی از امنیت قوی اتریوم
  • افزایش امنیت شبکه بیت کوین
  • تولید تصاویر دیجیتال مرتبط با بیت کوین مثل NFTها
  • جذب کاربران جدید برای فعالیت در زمینه بیت کوین

معایب Ethscriptions:

مهم‌ترین مشکل و البته چالش اتراسکریپشن، این است که آموزش خاصی در مورد کار با آن وجود ندارد. همین عامل باعث می شود تا ریسک فعالیت در اتراسکریپشن ها بالا باشد. بنابراین می بایست برای فعالیت در این زمینه، اطلاعات لازم را از متخصصان و آموزشگاه های معتبر دریافت کنید. به عبارتی می توان گفت علیرغم داشتن کاربر پسند، دسترسی و امنیت بالای اتراسکریپشن ها، باید اطلاعات درست از یک منبع معتبر دریافت کرد.

تفاوت NFT با  اتراسکریپشن

می توان گفت که اتراسکریپشن نوعی NFT است، که با ان اف تی های شبکه اتریوم تفاوت دارد. مهم ترین تفاوت این دو در نوع ذخیره سازی می باشد. NFT های مبتنی بر رمز ارز اتریوم داده های خود را در خارج از شبکه بلاک چین ذخیره می کند. این در حالی است که اتراسکریپشن ها در داخل سیستم بلاک چین اتریوم ذخیره می شوند که همین باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود. پروتکل اتراسکریپشن داده های اتریوم را به صورت دیگری تعریف می کند. اما در NFT قراردادهای خاصی وجود دارد که هم داده ها را ذخیره سازی می کند و هم کنترل آن را به کاربران می دهد.

مقایسه Ethscriptions اتریوم با NFTهای سنتی

زمان اجرای یک ان اف تی در شبکه اتریوم، کاربر فایل خود را به یک بلوک متصل می کند. ارزش NFT با توجه به اثبات مالکیت آن، در خارج از زنجیره بلاک چین به وجود می آید. در این پلتفرم، کال دیتا (Call data) کمک می کند تا اطلاعات درون چین در شبکه اتریوم ذخیره شود. شاید بپرسید کال دیتا چیست؟ در واقع کال دیتا به زبان برنامه نویسی بلاک چین به معنای یک آرایه در واحد یک بایت است. این آرایه می تواند شامل داده هایی باشد که به صورت پویا یا ثابت به نمایش گذاشته می شوند.

اینسکریپشن بیت کوین چیست؟

اینسکریپشن‌‌ها (Inscriptions) داده هایی دائمی هستند که بدون تغییر در بلاک چین بیت‌کوین ذخیره می شوند. اگر بخواهیم در مورد ماهیت این داده ها صحبت کنیم، می توانیم بگوییم که آن ها می توانند هر نوع فرمتی داشته باشند. عکس، فایل های صوتی یا نسخه هایی از بازی های ویدیویی از جمله این داده ها هستند. بسیاری از فعالان بازارهای مالی دیجیتال معتقدند که اینسکریپشن ها داده هایی غیر ضروری می باشند که باعث شلوغی بلاک چین شده اند. برخی دیگر از افراد معتقدند اینسکریپشن ها انقلابی بزرگ در بیت کوین ایجاد کرده اند و می توان آن ها را رقیبی برای قراردادهای هوشمند به حساب آورد.

مقایسه Ethscriptions اتریوم و اوردینال‌های بیت کوین

اگر بخواهیم اتراسکریپشن ها را با اوردینال های بیت کوین مقایسه کنیم، بد نیست ابتدا با نقاط مشترک آن ها آشنا شویم. این دو پروتکل راه حل هایی برای اضافه کردن داده های غیرمالی به بلاک چین هستند. می توان گفت کاربران از اوردینال های بیت کوین و اتراسکریپشن ها می توانند برای معامله و اضافه کردن اطلاعات به تراکنش ها استفاده کنند. با وجود این شباهت ها، عملکرد این دو پروتکل با هم متفاوت هستند. تفاوت اتراسکریپشن ها با اوردینال های بیت کوین را می توان از دو جهت مورد بررسی قرار داد. در ادامه انواع تفاوت های این دو پروتکل را با هم بررسی خواهیم کرد:

تفاوت های فنیتفاوت‌های کاربردی
در اتراسکریپشن ها کاربران از کال دیتای اتریوم برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کنند. این در حالی است که در اوردینال های بیت کوین، داده ها در تراکنش های قراردادهای هوشمند شبکه بلاک چین ثبت و نگهداری می شوند.

تفاوت دیگر این دو پروتکل امکان قرار گرفتن آن ها در تراکنش ها است. اتراسکریپشن ها هیچ دو موردی نمی توانند در یک بلوک یا تراکنش مشابه قرار بگیرند. این در حالی است که اوردینال های بیت کوین این قابلیت را دارند و می توان تصاویر یکسان از آن ها را در کوین های مختلف نگهدرای کرد.

علاوه بر این حجم داده های نگهداری شده در اتراسکریپشن ها و اوردینال ها با هم متفاوت هستند. اتراسکریپشن ها امکان نگهداری از اطلاعات با حجم کمتر از 96 کیلو بایت را دارند. در عوض اوردینال ها می توانند حداکثر 4 مگابایت از اطلاعات را در خود نگهداری کنند.
اگر بخواهیم در مورد تفاوت های کاربردی این دو پلتفرم صحبت کنیم، می توانیم به نوع داده های ذخیره شده در آن ها اشاره نماییم. اوردینال ها انواع مختلف داده ها را می توانند در خود نگهداری کنند، اما اتراسکریپشن ها فقط امکان ذخیره و نگهداری تصاویر را دارند.
آیا Ethscriptions اتریوم یک سرمایه‌گذاری خوب محسوب می‌شوند؟

اتراسکریپشن‌ها: آینده‌ای روشن در دنیای NFTها

پروتکل اتراسکریپشن (Ethscriptions) به عنوان روشی نوین برای ذخیره‌سازی NFTها و تصاویر در بلاک چین اتریوم، به سرعت در حال محبوبیت یافتن است.امنیت بیشتر و هزینه‌های انتقال کمتر در مقایسه با اوردینال‌ها، اتراسکریپشن‌ها را به گزینه‌ای جذاب برای کلکسیونرها و معامله‌گران NFT تبدیل کرده است.علاوه بر این، پتانسیل رشد و سودآوری این پروتکل جدید، توجه سرمایه‌گذاران را نیز به خود جلب کرده است.

کاربردهای اتراسکریپشن‌ها به NFTها و تصاویر محدود نمی‌شود و می‌توان از این فناوری نوین در بازی‌های رمزارزی و سایر محصولات وب 3.0 نیز استفاده کرد.اگرچه سرمایه‌گذاری در اتراسکریپشن‌ها بدون ریسک نیست، اما می‌تواند راهی مناسب برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری و کسب سود بالقوه بالا باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا