ایردراپ فرصتی برای رفتن راه ۱۰۰ ساله با ۱۰۰ کلیک

ایردراپ چیست

امروزه با رونق گرفتن سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال، افراد به دنبال کسب رمز ارزهای بیشتر برای خود هستند. برای خرید ارز دیجیتال شما دو روش را می‌توانید به کار بگیرید، یکی خرید هر یک از انواع رمز ارزها و دیگری شرکت در ایردراپ. احتمالا برای شما سوال شود که ایردراپ چیست و چه کاربردی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که Airdrop در واقع نوعی استراتژی مارکتینگ است که توسعه دهندگان برای توزیع رایگان توکن خود به کار می‌گیرند.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد این روش بیشتر بدانیم و با انواع آن و روش‌های کسب درآمد از آن بیشتر بدانیم. برای آشنایی با اهداف، مزایا و همچنین معایب این روش تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ایردراپ (Airdrop) چیست؟

ارز دیجیتال نوعی پول دیجیتالی است که بر اساس بلاک چین به وجود آمده و با روش‌های مختلفی امکان خرید و فروش یا حتی تبدیل شدن به دارایی‌های دیگر را دارد. خرید ارز دیجیتال به دو روش خرید از صرافی‌های آنلاین و شرکت در Airdrop انجام می‌شود. در پروژه‌های ارزهای دیجیتال به عنوان تبلیغ یا برای تعریف یک پروژه جدید، بخشی از رمز ارزها را به صورت رایگان بین کاربران توزیع می‌کنند. این توزیع رایگان ارز دیجیتال که یک استراتژی در دنیای رمز ارزها به حساب می‌آید، ایردراپ نامیده می‌شود.

معمولا برای دریافت ایردراپ‌ها، کاربران مستلزم برآورده کردن برخی شرایط برای توسعه دهندگان آن‌ها هستند. از جمله مهم‌ترین شرایطی که برای دریافت Airdrop باید فراهم شود، عبارتند از:

  • عضویت در کانال‌های تلگرامی یا دنبال کردن حساب‌هاب توئیتری توسعه دهندگان
  • داشتن کیف‌ پول اتریوم
  • ثبت‌نام در وب سایت‌های خاص
  • انتشار محتوا در مورد آن ارز دیجیتال در شبکه‌های مجازی مختلف
انواع مختلف ایردراپ‌

علاوه بر تبلیغ ارزهای دیجیتال جدید، برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال برای حفظ مشتریان قدیمی و همچنین جذب کاربران جدید Airdrop انجام می‌دهند. بنابراین ایردراپ به معنی تخصیص رمز ارزهای رایگان برای برخی از کاربران آن‌ها است. در این روش توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال خود را به منظور جلب نظر کاربران‌شان رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

تاریخچه Airdrop

در سال 2014 اولین کریپتو ایردراپ که به پروژه اورورا کوین (Auroracoin) تعلق داشت، به عنوان ارز ملی ایسلند طراحی شد. توسعه دهندگان ارورا کوین توکن نیمی از عرضه رمز ارز خود به نام اور (AUR) را به مردم ایسلند اختصاص داد. پس از ارورا کوین پروژه‌های ایردراپ دیگر نیز انجام شدند و بخشی از میزان عرضه توکن خود را بین کاربران‌شان تقسیم کردند. بنیاد استلار یکی از این توسعه دهندگان بود که 19 درصد از توکن خود را در سال 2016 به دارندگان بیت کوین عرضه کرد.

این Airdrop در ابتدا به مبلغ 3 میلیارد بود که از طریق صرافی‌های رمز ارز بین این افراد توزیع شد. باقی مانده تعهد بنیاد استلار در سال 2019 بین کاربران بیت کوین نسبت به مقدار بیت کوین آن‌ها اختصاص یافت. توزیع چنین مبالغ هنگفتی از ارزهای دیجیتال بین کاربران به صورت رایگان، به صورت گسترده مورد توجه منابع خبری و رسانه‌های مختلف قرار گرفت.

اهداف ایردراپ

اگر بخواهیم در مورد اهداف ایردراپ‌ها صحبت کنیم، شاید تصور شود آن‌ها بیشتر با عنوان معرفی توکن یا کوین‌های خاص توزیع می‌شوند. اما واقعیت جز این‌ها است! مهم‌ترین اهداف ایجاد و انجام ایردراپ‌ها عبارتند از:

از اهداف Airdrop؛جمع آوری اطلاعات از کاربران

این روزها کمتر کسی است که حوصله پر کردن فرم‌های اینترنتی را داشته باشد. ایردراپ‌ها به خاطر اختصاص ارز دیجیتال به کاربران مهم‌ترین بهانه برای تکمیل چنین فرم‌هایی هستند. معمولا توسعه دهندگان رمز ارزها برای جمع آوری اطلاعات و همچنین ترغیب کاربران به تکمیل فرم‌های نظرسنجی از Airdrop استفاده می‌کنند.

معرفی یک ارز دیجیتال جدید

وقتی یک ارز دیجیتال جدید وارد عرصه سرمایه گذاری می‌شود، مهم‌ترین کاری که توسعه دهندگان آن باید انجام دهند تبلیغات است. روش Airdrop با اختصاص ارزهای دیجیتال جدید، یک روش قوی بازاریابی برای معرفی آن‌ها به حساب می‌آید.

معرفی یک صرافی ارز دیجیتال جدید از اهداف Airdrop

وقتی یک کارگزار یا صرافی ارزهای دیجیتال شروع به فعالیت می‌کند، نیاز به جلب نظر فعالان این عرصه دارد. ایردراپ روشی است که با اختصاص رمز ارز به برخی از کاربران، نظر آن‌ها را برای فعالیت با صرافی مورد نظر جلب می‌کند.

توکن در ایردراپ، چه تفاوتی با کوین دارد؟

انواع ایردراپ

ایردراپ یک استراتژی برای توزیع رایگان توکن‌های مربوط به یک ارز دیجیتال مشخص است. با این کار مشارکت کاربران افزایش یافته و افراد به استفاده از رمز ارز مورد نظر روی می‌آورند. پروژه‌های Airdrop به شکل‌های مختلفی انجام می‌شوند که هر کدام هدف خاص خود را دنبال می‌کنند. در ادامه با رایج‌ترین آن‌ها آشنا می‌شویم:

ایردراپ استاندارد (Standard Airdrop)

در این روش کاربران نیازی به انجام کار خاصی برای دریافت توکن ندارند. هدف از این نوع ایردراپ تشکر از کاربران فعال و یا حامیان پروژه است که به صورت عرضه ارز دیجیتال انجام می‌شود.

ایردراپ انحصاری (Exclusive Airdrop)

در این روش از Airdrop که هدف آن جذب کاربران بیشتر است، برای دریافت توکن کاربر باید شرایط خاصی داشته باشد. مثلا مقدار معینی از ارز دیجیتال خاصی در کیف پول کاربر موجود باشد یا در صرافی خاصی ثبت‌نام کرده باشد.

ایردراپ هاردفورک (Hard Fork Airdrop)

در این پروژه‌های ایردراپ که با هدف تاثیر بر شبکه قبلی انجام می‌شوند، کاربران باید ارز خاصی را در کیف پول خود داشته باشند. به عنوان مثال وقتی ارز بیت کوین هاردفورک شد، به تمام دارندگان این ارز دیجیتال مقادیر مساوی بیت کوین کش داده شد.

ایردراپ بونتی (Bounty Airdrop)

در این استراتژی دریافت ارز دیجیتال، کاربران باید فعالیت‌های ساده‌ای را انجام بدهند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به کامنت گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی، عضویت در کانال‌های تلگرامی آن‌ها و ریتوییت کردن پست‌های آن‌ها اشاره کرد.

ایردراپ با هارد فورک (hard forks) متفاوت است؟

مزایای ایردراپ

این روزها با داغ‌تر شدن بازار رمز ارزها، استارت آپ‌های مختلفی در این حوزه شروع به فعالیت کرده‌اند. استراتژی Airdrop یک روش تبلیغاتی متمایز در بازاریابی این استارت آپ‌ها محسوب می‌شوند. از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از روش ایردراپ عبارتند از:

  • پذیرندگان اولیه یا فعالان رمز ارزها که مشتریان وفادار شبکه بلاک چین هستند، از ایردراپ‌ها پاداش دریافت می‌کنند.
  • افزایش آگاهی از یک پروژه یکی دیگر از مزایای ایردراپ‌ها به خاطر بعد بازاریابی آن‌ها است.
  • توزیع توکن‌ها به صورت غیر متمرکز و گسترده بین دارندگان رمز ارزها در روش ارائه Airdrop

حالا که با ایردراپ‌ها و فواید و مزایای آن برای استارت آپ‌ها و کاربران آشنا شدیم، بهتر است معایب این روش را نیز بدانیم. در ادامه با مهم‌ترین معایب این روش آشنا خواهیم شد.

معایب ایردراپ

با این که ظاهر ایردراپ با دریافت رایگان رمز ارزها بسیار جذاب است، ولی نگرانی‌های خاصی نیز برای این روش وجود دارد. از جمله چالش‌ها و معایب این روش عبارتند از:

  • احتمال فعالیت کاربران در وب سایت‌های مشکوک

همان طور که گفتیم، توسعه دهندگان رمز ارزها از کاربران می‌خواهند تا فعالیت‌های مختلفی برای دریافت ارز دیجیتال انجام دهند. در صورتی که کاربران مجبور به انجام فعالیتی در سایت‌های مشکوک شوند، کیف پول آن‌ها از نظر امنیتی دچار تهدید خواهد شد.

  • برخی از ایردراپ‌ها ممکن است یک طرح‌ pump-and-dump (پمپ و تخلیه) بوده و از کاربران کلاهبرداری کنند.
  • برخی از کاربران به خاطر بی‌کیفیت بودن پروژه ممکن است از فعالیت در Airdrop منصرف شوند.
  • برگزار کنندگان ایردراپ‌ها در اول راه ادعای بالا رفتن ارزش آن‌ها را دارند. با این حال عرضه توکن رایگان برای برخی از کاربران ارزشی ندارد. بنابراین نه تنها برگزاری Airdrop نظرشان را جلب نمی‌کند، بلکه نظر آن‌ها را منفی خواهد کرد.
بهترین منابع برای دریافت ایردراپ

چگونه ایردراپ دریافت کنیم؟

گفتیم هر کسی که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشد، امکان بهره‌مندی از ایردراپ را دارد. با این حال اگر تازه وارد بازار رمز ارزها شده‌اید، کافی است چند قدم ساده در آغاز راه‌تان بردارید تا واجد شرایط استفاده از ایردراپ کریپتو شوید. در ادامه مراحل دریافت Airdrop را برای شما توضیح خواهیم داد:

گام اول: یک کیف پول یا ولت ارز دیجیتال خریداری کنید.

ارز به دست آمده از روش ایردراپ به ولت یا کیف پول ارز دیجیتال شما واریز می‌شود، بنابراین داشتن یک ولت مهم‌ترین نکته است. بهترین کیف پول‌های رمزنگاری شده محبوب و همچنین قابل اعتماد عبارتند از تراست ولت، متامسک یا کیف پول‌های سخت‌افزاری.

گام دوم: ذخیره اندازه مشخصی از توکن‌های رمزنگاری شده

وجود ارزهای دیجیتال مهم هر چند کم به شما در شرکت در ایردراپ‌های مختلف کمک می‌کند. پس سعی کنید همیشه مقدار مشخصی از توکن‌های مهم همچون بیت کوین یا اتریوم را در کیف پول خود داشته باشید. داشتن این توکن‌ها به شما برای انجام معاملات مختلف Airdrop کمک زیادی خواهد کرد.

گام سوم: پروژه‌های Airdrop معتبر و مناسب را پیدا کنید

برای کسب ارزهای دیجیتال رایگان می‌توانید ایردراپ‌های معتبر را از روش‌های مختلفی شناسایی کنید. پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی همچون دیسکورد و توییتر از جمله مهم‌ترین منابع پیدا کردن ایردراپ‌های معتبرند. همچنین وب سایت‌هایی که تقویم Airdrop کریپتو دارند، از دیگر روش‌های شناسایی و پیدا کردن ایردراپ‌ها می‌باشند.

گام چهارم: بررسی و انجام تحقیقات لازم در مورد پروژه‌های رمزنگاری که  ایردراپ دارند

حتما می‌دانید که شرکت در پروژه‌های ارزهای دیجیتال به خاطر ماهیتی که این شبکه دارد، ریسک بالایی دارد. بنابراین وقتی یک کمپین Airdrop پیدا کردید، باید تحقیقات لازم را انجام دهید. بررسی پروژه سرمایه گذاری، توسعه دهندگان، نوع فناوری آن‌ها و حامیان آن از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

گام پنجم: دنبال کردن قوانین Airdrop کریپتو

اگر بررسی‌های لازم برای سرمایه گذاری در پروژه ایردراپ مورد نظرتان را انجام داده‌اید، باید الزامات و قوانین آن را دنبال کنید. ثبت نام در Airdrop ، خرید توکن مورد نیاز و تکمیل وظایف مربوط به آن، از جمله کارهایی است که در پروژه ایردراپ باید انجام دهید. دنبال کردن قوانین و ضوابط مربوط به یک Airdrop به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان ممکن ارز دیجیتال رایگان خود را دریافت کنید.

پیامدهای مالیاتی ایردراپ کریپتو چیست؟

چگونه از ایردراپ کسب درآمد کنیم؟

برای این که بتوانید از یک پروژه ایردراپ کریپتو درآمد کسب کنید، باید مراحل زیر را انجام دهید:

1.نصب کیف پول اتریوم

پیش از شروع کسب درآمد از پروژه‌های Airdrop باید کیف پول اتریوم خود را نصب کرده باشید. برای انتخاب نوع کیف پول دیجیتال، باید موردی را انتخاب کنید که از توکن‌های ERC-20 پشتیبانی کند.

2.فعالسازی کیف پول

مرحله دوم کسب درآمد از Airdrop، فعالسازی کیف پول ارز دیجیتال است. منظور از فعال کردن کیف پول ارز دیجیتال، استفاده از آن می‌باشد. اکثر ایردراپ‌ها فعالیت کیف پول‌های کاربران را بررسی می‌کنند تا از اعتبار آن‌ها اطمینان حاصل کنند. بسیاری از کاربران هم با نشانی‌های مختلفی کیف پول می‌سازند تا بتوانند توکن‌های بیشتری دریافت نمایند.

3.نصب و فعال کردن شبکه اجتماعی توییتر

یکی دیگر از پیام‌رسان‌هایی که صاحبان ایردراپ‌ها کاربران خود را ملزم به ساخت حساب کاربری در آن می‌کنند، توییتر است. در واقع یکی از قوانین دریافت ارز دیجیتال رایگان، دنبال کردن حساب کاربری صاحبان ایردراپ‌ها است.

4.فعال کردن حساب کاربری در تلگرام

بسیاری از پروژه‌های Airdrop از پیام رسان تلگرام برای انجام فعالیت‌های‌شان استفاده می‌کنند. نکته‌ای که در این مورد باید در نظر داشته باشید این است که پیش از دریافت رمز ارز از کانال تلگرامی آن ایردراپ خارج نشوید.

5.ساخت یک ایمیل اختصاصی

امروزه یکی از کارهای ضروری برای ثبت نام و یا استفاده از خدمات مجازی، داشتن یک ایمیل است. شرکت در ایردراپ‌ها نیز نیازمند ایجاد یک ایمیل اختصاصی به منظور دریافت ارز دیجیتال می‌باشد.

نحوه برداشت توکن‌های ایردراپ

جمع بندی

امروزه مارکتینگ یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای کسب درآمد و فروش است. بازار ارز دیجیتال نیز از قافله بازاریابی عقب نمانده و نیاز به استفاده از این نوع از استراتژی‌ها دارد. فرض کنید شما یک توسعه دهنده در بازار رمز ارز هستید و می‌خواهید یک ارز جدید معرفی کنید.

قاعدتا باید با روش‌های هوشمندانه‌ای نظر کاربران را برای سرمایه گذاری به خود جلب کنید. یک روش این است که برای بعضی از کاربران فضای ارز دیجیتال، پاداش در نظر بگیرید! مثلا مقدار مشخصی از عرضه توکن‌های خود را بین مشتریان وفادار خود عرضه نمایید.
این کار در واقع یک روش بازاریابی جدید است که ایردراپ نامیده می‌شود. در این مقاله از آبان تتر در مورد یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های مارکتینگ در بازارهای ارز دیجیتال صحبت کردیم. در ابتدا به شما عزیزان گفتیم که Airdrop چیست و چه کاربردهایی دارد؟ همچنین انواع آن را بیان کردیم و چگونگی دریافت آن و مراحل کسب درآمد از آن را توضیح دادیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا